
Prislappen är inget problem – men värdeminskningen är det som bekymrar ägarna till supersportbilar. För att minska värdeminskningen och göra bilarna till exklusiva, sällsynta och hett eftertraktade rariteter finns det en enkel regel: tillverka bara ett begränsat antal.
Denna enkla regel känner förstås biltillverkarna till och i våras fick vi flera färska exempel.
McLaren blev uppmanade av sina kunder att hålla ner produktionen av nya supersportbilen P1 och ska endast bygga 375 bilar (ungefär hälften av vad McLaren sannolikt skulle kunna sälja).
Ferrari bygger endast 499 exemplar av LaFerrari och köparna handplockas bland de mest trogna Ferrarisamlarna.
På Genèvesalongen visade Lamborghini upp sin extrema Veneno och den byggs bara i tre exemplar – samtliga sålda på förhand för det facila priset av tre miljoner euro styck.
Men det öppnades ett litet fönster för de som fortfarande trånar efter en Lamborghini Veneno. Under finbilsutställningen Pebbles Beach bekräftade Lamborghinichefen Stephan Winkelmann för Car and Driver att man ska bygga ytterligare nio Veneno, men i taklöst roadsterutförande.
Lamborghini Veneno Roadster blir förutom taket identisk med den Veneno som premiärvisades på Genèvesalongen. Det innebär kolfiberchassi från Lamborghini Aventador och unik kaross, samt en 6,5-liters V12-motor på 750 hk.
Källa: Car and Driver