
Prick klockan 16.00 i går var fjolårsvinnarna i Audi #1 först ut under träningssessionen för att skicka en hälsning till sina utmanare men det var #2 med åttafaldiga Le Mans-vinnare Tom Kristensen/Allan McNish och Loïc Duval som var snabbast på 3.25,415. Den snabbaste Toyotan (#8) var över fyra sekunder långsammare. Då ska man veta att Audi känner av pressen från Toyota och har skruvat upp turbotrycket vilket gör att deras bilar dricker cirka 20 procent mer soppa. Detta börjar likna Le Mans 2008, fast tvärtom.
I LMP2-kategorin var det bil #35, en Morgan-Nissan var snabbast. Bil #92 i GTE Pro, en Porsche, tog sig runt på 3.58,374. I GTE Am var det den danska Aston Martin, #95, med Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen och Allan Simonsen som var snabbast.
Den ende svensken i Le Mans, Niclas Jönsson som kör för Krohn Racing hade en mindre rolig dag i går. Hans teamboss och förarkollega Tracy Krohn satt i bilen när han plötsligt kanade av banan efter Dunlop-bron. Bilen smällde i däcksbarriären med full kraft (se video här) och Krohn Racing har nu lyckats få tag i en lånebil som de strippar på delar till sin GTE Pro-bil. Kraschen var så svår att man bestämde sig för att avbryta testsessionen då iordningställandet av däcksbarriären krävde omfattande resurser.
I kvalet som började 22.00 satte Audi #2 med Loïc Duval bakom spakarna ett riktigt monstervarv på 3.22,349, nästan 1,5 sekunder snabbare än fjoårets pole position-tid. De andra två Audi-bilarna gjorde ett samlat tyskt angrepp på podiet och den snabbaste Toyotan var fyra sekunder långsammare. I LMP2 var #26 G-Drive snabbast med tiden 3.39,535. Både GTE Pro och Am såg Aston Martin till att hugga respektive förstaplats, #99 i GTE Pro och danskarna i #95 i GTE Am.
Kvalet avbröts i förtid när #46, Thiriet by TDS Racing, kasade av asfalten och flera meter Armco var tvunget att bytas ut. Detta kan betyda att man väljer att satsa allt i kvällens kval som börjar klockan 19.00.
Klicka här för att se alla bilderna i albumet!
Alla foto: LAT