Hoppa till innehåll

Legendariskt klockmärke tillbaka i Formel 1

Ett ikoniskt klockvarumärke gör en efterlängtad comeback som officiell tidtagare när Formel 1 firar sitt 75-årsjubileum.

Formel 1 har länge varit synonymt med Rolex. Sedan 2013 har lyxklockmärket dominerat startklockan och synts på banderoller runt om banorna.

I år, när Formel 1 firar sitt 75-årsjubileum, ersätts Rolex av TAG Heuer – det första lyxvarumärket att etablera en koppling till sporten.

Redan 1969 syntes TAG Heuers ikoniska logga på en Formel 1-bil, och två år senare blev de en teamsponsor. Varumärket tog ytterligare ett steg när Ferrari valde deras tidtagningssystem för sin testbana i Fiorano, Italien.

På bilden nedan poserar TAG Heuers VD, Antoine Pin, framför en Red Bull-racerbil på startgriden under Kinas GP 2024.

Antoine Pin, VD för TAG Heuer, står framför en Red Bull-racerbil på startgriden, omgiven av teammedlemmar och åskådare under en Formel 1-tävling.
TAG Heuers VD Antoine Pin poserar stolt framför en Red Bull-racerbil på startgriden vid Kinas GP 2024. Foto: Mark Thompson / Getty Images

TAG Heuer har tidigare varit involverat i sporten genom partnerskap med Red Bull Racing och Monacos Grand Prix, vilket framgår av deras starka närvaro både på och vid sidan av banan.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Marco Canoniero/Getty Images/Rolex (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.