Vår norska redaktör provkör Lexus nya, kompakta utmanare CT 200h. Han är positiv till mycket, men har en del invändningar. Känslan av efterbrännkammare saknas…
Förbrukningen enligt EU-cykeln anges till 4,1 l/100 km för Lexus CT 200h. CO2-utsläppet blir då endast 96 g/km, vilket blir en svårknäckt nöt i kompaktklassens premiumliga.
Tillsammans med sina norska kollegor är Jan Harry Svendsen nere i Lissabon i Portugal och provkör Lexus CT 200h. Redan på bakgrundsljudet kan vi höra att det är ett blåsigt Portugal.
Hej Jan Harry! Värst vad det låter – hur är vädret i Lissabon?
Det stormar och regnar rejält. Riktigt busväder. Men det är i alla fall mellan 12-15 grader varmt, det är bättre än i Oslo.
Hur känns Lexus CT 200h?
Det är en fin bil att köra. Komfortabel, bra körställning, fina stolar. Lexus har skapat en lyxig känsla, känns gedigen. Men mycket av tekniken känner vi igen, det mesta är plockat från Prius och Auris Hybrid.
Känns Lexus CT 200h som en väsentligt bättre bil än Prius?
Jodå, där har Lexus lyckats. Det är inte en Toyota utan en Lexus, det står helt klart. Men visst går det att höra en del vindbrus och däckbuller. Trots det har Lexus lyckats väl, den här kommer de att sälja många av.
Tekniken är till stora delar hämtad från Prius och det märks på en viss surrighet som inte känns ”Lexus”. Här kunde man lagt lite mera krut, anser Jan Harry.
Har du mätt förbrukningen?
Nej, tyvärr. Första dagen blev det mest landsvägskörning i rätt högt tempo. Vi får vänta med de riktiga förbrukningssiffrorna tills att vi kan köra bilen i Sverige och Norge.
Är det något som du inte gillar med Lexus CT 200h?
Det som irriterar mig mest är CVT-lådan. Det blir ofta ett rätt högt motorvarv och därmed också mycket buller. Där skulle Lexus gärna lagt mer tid för att få bilen att upplevas som mera förfinad.
Något annat som irriterar?
Det är väl de här fyra karaktärerna som man kan välja: Normal, Eco, EV och Sport. Ingen här har lyckats förmedla vad som egentligen händer när man går från "Normal" till "Sport". Det lyser en lampa men bilen blir inte ett dugg sportigare. Saknar känslan av en efterbrännkammare…
När ska bilen börja levereras?
Det är lanseringsstart 25 mars i Norge och ni i Sverige lär väl inte komma på efterkälken.