Hoppa till innehåll

Lawson petas – Tsunoda tar platsen i Red Bull till Japans GP

Efter ännu ett svagt resultat pekar allt mer på att Lawson får lämna Red Bull. Enligt fler tongivande F1-journalister kommer Tsunoda att ta över platsen i A-teamet redan till Japans GP i Suzuka.

Efter ännu ett svagt kvalresultat för Liam Lawson i Red Bull i Kina uppger den tidigare Formel 1-föraren Ralf Schumacher, numera expert på tyska Sky Sports, att beslutet är fattat. Det rapporterar GPBlog.

Liam Lawson kommer inte köra för Red Bull i Japans Grand Prix nästa vecka. I stället får Yuki Tsunoda chansen i A-laget, enligt tysken.

– Liam Lawson är redan borta till nästa lopp. Tsunoda kommer att ersätta honom, säger Schumacher i Sky Sports Tyskland.

Även andra välrenommerade och ackrediterade F1-journalister, som Chris Medland, rapporterar samma sak.

Det innebär i så fall att Yuki Tsunoda får tävla för Red Bull Racing i hemmaloppet i Suzuka – samtidigt som Lawson ser ut att få lämna efter bara två race som ersättare för Sergio Pérez.

Läs också: Därför kan ingen köra som Max Verstappen

Tsunoda övertygar – Lawson gör inte det

Tsunoda har tagit sig till Q3 i varje kval den här säsongen och varit snabb i båda racen, även om poängen uteblivit till följd av strategimissar och otur.

Lawson däremot har åkt ut i Q1 båda gångerna, och hans P20 i kvalet i Kina var ännu ett bakslag.

– Vi visste att det skulle bli tufft. Vi startade från depån för att testa något nytt med bilen, men det fungerade tyvärr inte, sa Lawson efter söndagens race.

Karriären står på spel

Liam Lawson säger själv att han är väl medveten om vad som står på spel.

– Jag har inte tid att testa och lära mig bilen i lugn och ro – men jag är inte dum. Jag vet att om jag inte presterar så kommer jag inte få fortsätta.

I Australien kostade en strategimiss japanen poäng, och i Kina tvingades han till ett extra depåstopp efter en skada på framvingen. Trots detta var han återigen snabbare än Lawson över ett varv.

Även Max Verstappen har betonat att RB21 är en utmanande bil att hantera.

– Fören är fortfarande inte där jag vill ha den. Det är en svår bil att köra, sa Verstappen efter kvalet.

Max Verstappen i Red Bulls RB21 inför Kinas GP 2025.
Lawson får medhåll – Verstappen menar att årets Red Bull-bil, RB21, är en av de mest svårkörda på länge. Foto: Clive Rose / Getty Images

Läs också: Verstappen varnar inför F1-premiären – ”Vi är inte snabbast”

Horner utvärderar situationen

Stallchefen Christian Horner bekräftar att teamet avser att utvärdera situationen noggrant.

– Liam har haft en tuff helg. Vi gjorde stora ändringar på bilen för att ge honom mer förtroende och samla in data. Nu ska vi gå igenom allt, berättade han efter loppet.

Tanken är att datan ska ge svar som kan förklara Liam Lawsons svaga prestationer.

Efter Australiens GP antydde Horner att Lawson hade det näst snabbaste varvet, vilket gav förhoppningar om en förbättring, men där var det en blöt bana och en fördel med aktiv DRS som var avgörande för den prestationen.

Men samtidigt antyder Horner att tålamodet är begränsat:

– Det är avgörande för oss att ha två bilar som levererar poäng. Det skadade oss förra året, och vi har inte råd att hamna där igen.

Liam Lawson och Christian Horner diskuterar i Red Bulls garage under Bahrains GP 2025.
Lawson står under hård press – och Horner försöker hitta skäl att behålla honom, samtidigt som Red Bull behöver resultat. Foto: Mark Thompson / Getty Images

Tsunoda: ”Jag fokuserar på att prestera”

Tsunoda själv säger att han bara försöker göra sitt jobb – trots strategiska motgångar och en skada på framvingen i Kina.

– Jag vet inte ens om jag träffade något. Det kändes bara som att framvingen föll av, sa han efter loppet.

– Teamet bad om ursäkt direkt efteråt. Det viktigaste är att vi vet vad som gick fel och att vi redan börjat fokusera på nästa race.

Om att han pekas ut som nästa förare i Red Bull säger han:

– Jag fokuserar bara på att maxa min egen prestation. Jag vet att jag fortfarande har mycket att visa – och jag tror på mig själv.

Red Bull i behov av stabilitet

För Red Bull och Honda är Japans GP i Suzuka ett av årets viktigaste race – både sportsligt och kommersiellt. I det läget kan en japansk förare i A-teamet ge både fart och symbolik.

Ett byte till Yuki Tsunoda skulle kunna ge stallet en förare som kan leverera poäng direkt. Samtidigt vore Suzuka en perfekt plats för en comeback på en marknad där både Red Bull och Honda har starka kommersiella intressen.

Frågan är bara om det faktiskt blir ett lyft för Red Bull att peta Lawson redan efter två tävlingar.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mark Thompson / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.