Utvecklingen i bilbranschen går snabbt och efter några år känns en ny bilmodell inte särskilt ny längre. Downsizing och miljöbilsstämplar driver på utvecklingen ytterligare.
Men det finns fortfarande flera exempel på bilmodeller som egentligen inte borde finnas. Bilar som återförsäljarna gömmer undan i ett hörn – antingen för att de skäms eller för att ingen frågar efter dem. Nu har du chansen att få ordentliga rabatter på dessa försäljningsfloppar.
I varje nummer publicerar auto motor & sport nybilsprislistan, som guidar dig till rätt nybilsköp. Här är våra guldkorn – både bra och dåliga.

Alfa Romeo 159
Har officiellt sett slutat tillverkas, men flera återförsäljare sitter fortfarande på lagerbilar. Inte bäst på något – men otroligt snygg med TI-paketet.
Vår favorit: Sportwagon 1750 TBi med turbofyra på 200 hästar.

Audi TT
Visades upp redan 2005 och byts snart ut mot tredje generationen, som baseras på MQB-plattformen. Fortfarande snygg och överraskande fin på vägen.
Vår favorit: 1,8 TFSI med 160 hästar är lätt och räcker bra.

BMW 1-serie
Coupé- och cabrioletmodellen av 1-serien baseras fortfarande på förra modellen.
Vår favorit: Du som söker en BMW med rak sexa utan turbo – och vem gör inte det? – väljer 125i Coupé. Toppmodellen M Coupé har precis slutat tillverkas.

Cadillac Escalade
Bilen som retat gallfeber på miljöpartisterna och byggt upp en enorm hiphophype i förorten säljs fortfarande. Usel kvalitetskänsla och gungig fjädring.
Vår favorit: Systermodellen Chevrolet Tahoe Hybrid valdes till Green Car of the Year 2008, men ingen kan beskylla den för att vara särskilt snål.

Fiat Punto
Alla vill inte köra gulliga Fiat 500 eller farmorsfavoriten Panda. Då finns Punto som fått en ansiktslyftning inför 2012. Snygg och riktigt trevlig att köra.
Vår favorit: 0,9 TwinAir med tvåcylindrig turbomotor, naturligtvis!

Ford Kuga
Byts snart ut mot andra generationen som visades upp på Genèvesalongen. Men gamlingen håller än.
Vår favorit: Sista chansen att köpa Volvos turbofemma med härligt, råmande soundtrack och 200 hästar.

Jeep Wrangler
Med rötterna i medelåldern. Här bjuds köparen på absolut noll i komfortväg, men för strandraggarna och terrängfantasterna är Wranglern fortfarande en favorit.
Vår favorit: 3,8-litersmotorn byts ut mot en Pentastar-V6 på 3,6 liter. Samtidigt ersätts den 4-stegade (!) automatlådan med en femstegad. Välkommen tillbaka till 1987.

Lada
Jodå, den sista sovjetiska restprodukten säljs fortfarande i Sverige. Tre modeller finns att välja på: Priora, Kalina och terrängklassikern Niva – alla tre är tragiskt komiska på sitt eget sätt. Priserna börjar på 114.900 kronor.
Vår favorit: De modeller som lockar mest är förstås alla som inte säljs i Sverige. Alltså Niva med fyra dörrar och Samara, med rötter i 1970-talet.

Lexus IS
Egentligen är det inget större fel på Lexus konkurrent till BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass. Okej kvalitetskänsla och läcker design hör till fördelarna. Men det är trångt på alla ledder och dieselmotorn är trög.
Vår favorit: IS 250 bryter med hela downsizingtrenden och bjuder på mysig gång. Glöm inte IS F med 423 hästar!

Mitsubishi Pajero
Favoritbilen bland jaktlag och offroadklubbar. Bilen lanserades 2006 men känns åtminstone tio år äldre än alla konkurrenter.
Vår favorit: Dieselmotorn bjuder trots allt på viss brukscharm.

Renault Laguna
En bil som egentligen inte är bra på något. Försprånget i säkerhet och fjädringskomfort har försvunnit när konkurrenterna blivit allt bättre.
Vår favorit: Coupémodellen är dock otroligt läcker. Bäst var den med V6-diesel, men den försvann till förmån för en snålare dieselfyra på 173 hästar.

Smart
Citybilsprojektet som kostade Mercedes mångmiljardbelopp och som koncernen aldrig fick rätsida på. Vi glömmer aldrig tokroliga Crossblade eller underliga Coupé med trecylindrig motor.
Vår favorit: Volkswagen Up och Toyota IQ är bättre bilar, men frågan är om de är lika roliga som en Brabustrimmad Smart med trecylindrig motor på 95 friska hästar?

Volvo C30
Med designdrag från P1800 och nymodigheter som R-Designpaket lyckades Volvo hålla C30 vid liv längre än väntat. Men med nya V40 försvinner alla anledningar att lägga pengarna på gamlingen.
Vår favorit: T5 med 230 hästar finns fortfarande kvar! Varning för uselt andrahandsvärde, dock.

Volvo XC90
Bilen som blev en jättehit bland fotbollsmammorna i förorten säljs fortfarande – dock bara med två motoralternativ. Fortfarande skön att åka men tio år efter lanseringen finns gott om bättre alternativ.
Vår favorit: Försök hitta en begagnad XC90 med V8. Så har aldrig en Volvo låtit, förr eller senare!