
Att förutse vilka bilar som kommer öka i värde och bli en framtida klassiker är förstås alltid svårt. Bland BMW:s M-bilar brukar E60-generationen av M5 klassas som en framtida samlarbil – framför allt M5 Touring, som bara tillverkades i 1.025 exemplar.
Men några snäpp ned i modellprogrammet finns också 1-serie M Coupé. Många på auto motor & sport-redaktionen ansåg att den lilla M-coupén var den absolut roligaste bilen 2011, kanske tack vare det enkla receptet med bakhjulsdrift, sexväxlad manuell låda och en rak sexa under huven.


Nu fortsätter tillverkningen på beställda bilar till sommaren, men därefter försvinner den oförskämt roliga modellen från BMW:s modellprogram. Hur många som ska tillverkas är inte känt, men från början skulle BMW strypa tillverkningen vid 2.700 exemplar. Efter den positiva responsen försvann produktionstaket, men det rör sig knappast om någon dussinmodell. Bara 740 exemplar ska finnas i USA.
BMW har flaggat för en ersättare vid namn M135i, som visats i konceptform. Eftersom BMW snart börjar döpa om alla coupé- och cabrioletmodeller till jämna siffror kan också en 2-serie M Coupé lanseras. Enligt Motor Authority finns också en liten chans att M-versionen av 2-serien få heta M2, till skillnad från 1-serien där namnet M1 skulle krocka med superbilen från 1970-talet.