Hoppa till innehåll

LISTA: Bilarna som klarar nya miljöbilsregeln

UPPDATERAD! Sverige får en ny miljöbilsdefinition nästa år. Dagens raka gränser skrotas. Nu ska bilarnas utsläpp sättas i relation till vikten. Vi har hela listan på alla bilar som klarar gränsen!

LISTA: Bilarna som klarar nya miljöbilsregeln
Audi A4 blir miljöklassad, även med fyrhjulsdrift – men bara med etanolmotor.

Så räknar du

• Bensin-, diesel-, laddhybrid-, elhybrid- och gasolbilar
95 + 0,0457 x (tjänstevikt-1372)
• Alternativbränslebilar (ej gasol)
150 + 0,045 x (tjänstevikt-1372)
• El + laddhybriders elenergiförbrukning
Max 37 kWh/100 km

Nu är det helt klart. Regeringen föreslår i sin budgetproposition för 2013 att den nya miljöbilsdefinitionen införs från den 1 januari 2013.  För att kunna veta om en bil är en miljöbil, och därmed skattebefriad i fem år, från och med 2013 måste man känna till bilens tjänstevikt och koldioxidutsläpp vid blandad förbrukning.

Enligt de nya EU-reglerna måste biltillverkarna sänka koldioxidutsläppen till högst 130 gram år 2015. Det är inget rakt snitt beräknat utifrån varje bils utsläpp. Beräkningsmetoden tar hänsyn till bilens vikt.

Bilar med högre last- och transportkapacitet är oftast tyngre och släpper därmed ut mer koldioxid. Dessa bilar ska också få en chans att bli skattebefriade, och bilar som är lättare ska samtidigt tvingas bli mer energieffektiva. Bilar som är tyngre än snittvikten får endast kompensation för omkring 60 procent av sin högre vikt. Etanol- och metangasbilar får möjlighet att släppa ut mer koldioxid de inledande åren med det nya systemet.

I kravet på tillverkarna inom EU är gränsen satt till 130 gram. I Sverige blir gränsen mycket tuffare. Utgångspunkten är istället 95 gram. För etanol- och metangasbilar blir gränsen 150 gram.

LISTA: Bilarna som klarar nya miljöbilsregeln
Volvo V60 blir miljöklassad både med etanolmotor och som laddhybrid.

Gränserna innebär att många stora kombibilar som idag är ”snåltrimmade” för att släppa ut strax under 120 gram på dieseldrift inte längre blir skattebefriade miljöbilar. Om de däremot drivs av etanol, finns det många fler att välja på.

Förslaget motiveras med att det bara är de allra minst klimatskadliga bilarna som ska subventioneras. Idag är över 40 procent av nybilsförsäljningen miljöbilar. Det är alldeles för många enligt regeringen och då förlorar definitionen sitt syfte. Skattebefrielsen blir dessutom alldeles för dyr för statskassan eftersom varje bil blir skattebefriad i fem år.

I stället vill regeringen ha en nivå på omkring tio procent, sett över en period. I början av perioden klarar färre fordon definitionen än i slutet utifrån antagandet att bilarna blir omkring fem procent snålare per år.

Tjänstebilsfaktas tidigare beräkningar utifrån Autonets bildatabas visar att av dagens bilmarknad klarar endast omkring fyra procent den nya gränsen. Få är dieseldrivna, som de flesta företagsköpare har gått över till de senaste åren. De flesta är etanol- eller gasbilar, biltyper som marknaden i stor utsträckning ratar. Även flera hybrider och de laddhybrider och elbilar som finns på marknaden omfattas.

Regeringen skärper kraven successivt. Om två år, 2014, ska man berätta vilka gränsvärden som troligen ska gälla 2016 och 2019 (årtalen är inte helt fastlagda). Automatväxlade bilar får inte längre någon utsläppsrabatt. De generösare utsläppskraven för etanol- och metangasbilar ska fasas ut på sikt.

Samtidigt höjs fordonsskatten. Gränsen för när skatten tas ut sänks från 120 gram till 117 gram. Dieselbilar får däremot sänkt bränslefaktor till 2,33. Sammantaget innebär förslaget att fordonsskatten i snitt höjs med 60 kronor per år och fordon. Även om vissa törstiga dieselbilar faktiskt får sänkt skatt, tack vare den nya bränslefaktorn.

LISTA: Bilarna som klarar nya miljöbilsregeln
Peugeot 208 blir en av få småbilar som blir miljöklassade.

Hela listan

Här är personbilarna och de lätta lastbilar som i dag uppfyller den nya miljöbilsregeln från 2013.

Personbilar
AUDI A4/AVANT (etanol)
CHEVROLET VOLT (laddhybrid)
CITROEN C3 (diesel)
CITROEN C4 (diesel)
CITROEN C-ZERO (el)
CITROEN DS5 Hybrid4 (elhybrid)
FIAT DOBLÒ (gas)
FIAT PUNTO (gas, bensin)
FORD C-MAX (etanol)
FORD FOCUS (etanol)
LEXUS CT 200h (elhybrid)
MERCEDES-BENZ E 200 (gas)
MITSUBISHI i-MiEV (el)
NISSAN LEAF (el)
OPEL AMPERA (laddhybrid)
OPEL ZAFIRA TOURER (gas)
PEUGEOT 208 (diesel)
PEUGEOT 3008 HYbrid4 (elhybrid, diesel)
PEUGEOT 308 (diesel)
PEUGEOT 508 RXH (elhybrid)
PEUGEOT iOn (el)
RENAULT CLIO (etanol)
RENAULT MEGANE (diesel)
SKODA FABIA (diesel)
SUBARU LEGACY (gas)
SUBARU OUTBACK (gas)
TOYOTA AURIS (elhybrid)
TOYOTA PRIUS (elhybrid)
TOYOTA PRIUS Plug-in (laddhybrid)
TOYOTA PRIUS+ (elhybrid)
TOYOTA YARIS (elhybrid)
VOLKSWAGEN CADDY Life (gas)
VOLKSWAGEN CADDY Maxi Life (gas)
VOLKSWAGEN GOLF VII (etanol)
VOLKSWAGEN PASSAT/VARIANT (gas, etanol)
VOLKSWAGEN TOURAN/Cross (gas)
VOLVO S60 (etanol)
VOLVO S80 (etanol)
VOLVO V40 (diesel)
VOLVO V60 (laddhybrid, etanol)
VOLVO V70 (gas, etanol)

Lätta lastbilar
Fiat Doblò Cargo (gas)
Opel Combo (gas)
Mercedes Vito E-Cell (el)
Renault Kangoo Express/Maxi Z.E. (el)
VW Caddy/Caddy Maxi (gas)

Källa: Autonet

LISTA: Bilarna som klarar nya miljöbilsregeln

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.