Hoppa till innehåll
Recharge

Spännande planer: Fyra elbilar från Lotus

I samband med att de första spadtagen togs för Lotus Technologys nya högkvarter har den Geely-ägda biltillverkaren nu avslöjat mer om sina elbilsplaner. Fyra nya modeller ska lanseras fram till 2026.

Wiggo Björck

Lotus höll under onsdagen en ceremoni för att inleda bygget av dotterbolaget Lotus Technologys nya högkvarter i deras ägare Geelys hemland Kina. I samband med det avslöjade den anrika brittiska sportbilstillverkaren även en tidsplan för sina kommande modeller.

Eftersom den nyligen visade sportbilen Emira ska bli märkets sista modell med förbränningsmotor rör det sig om fyra nya elbilar. Sedan tidigare har man den helektriska hypersportbilen Evija men den ska nu få sällskap redan nästa år av något så märkes-otypiskt som en stor suv.

Spännande planer: Fyra elbilar från Lotus
Från vänster: Lotus Evija, suven Typ 132, fyrdörrars-coupén Typ 133, mellanklassuven Typ 134 och sportbilen Typ 135. (Klicka för större bild!)

2022 ska Lotus lansera Typ 132, en storsuv i klass med Geely-koncernkamraterna Volvo XC90 och den kommande Polestar 3.

Ny elbilsplattform

Till skillnad från vad vi fick höra så sent som i fjol så ska modellen inte byggas på Volvos plattform SPA som dagens Volvo 60- och 90-seriebilar med förbränningsmotorer bygger på. Istället ska den bygga på en ny, egen dedikerad elbilsplattform som tituleras Lotus Premium.

Den nya plattformen ska vara avsedd för bilar i segmenten C+ (kompaktsuvar) till E (storbilar). Batteristorleken kan varieras 92–120 kWh med dagens celler och hjulbasen 2.889 – 3.100 mm.

Dessutom har den en 800-voltsarkitektur likt exempelvis Hyundaikoncernens E-GMP plattform (som Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 bygger på). Det ska möjliggöra mycket korta laddtider.

Prestandamässigt ska modellerna som baseras på Lotus Premium-plattformen kunna accelerera 0 – 100 km/h på under 3 sekunder, enligt tillverkaren.

Typ 132 ska följas 2023 av fyrdörrars-coupén Typ 133 (även den i E-segmentet). 2025 kommer sedan mellanklassuven Typ 134 (ungefär motsvarande Volvo XC60) och 2026 kommer sportbilen Typ 135.

Ska byggas i Kina

Spännande planer: Fyra elbilar från Lotus
Lotus Technologys nya fabrik i Wuhan ska slå upp sina portar senare i år.

Förutom det nya högkvarteret har även Lotus Technology en ny fabrik under uppbyggnad i Wuhan, där de nya elbilsmodellerna ska tillverkas för världsmarknaden. Produktionskapaciteten ska vara uppåt 150.000 bilar om året, enligt Lotus. Utvecklingsteamen i Kina och Storbritannien ska samarbeta på elbilsprojekten, avslöjade Feng Qinfeng, vd på Lotus Group, under spadtagsceremonin i Wuhan.

– Detta är en viktig dag för omvandlingen av Lotus verksamhet och varumärke. Lotus Technology kommer att påskynda innovationen som alltid varit kärnan i Lotus verksamhet. Tillsammans kommer teamen från Kina och Storbritannien att stärka vår resa mot en utökad, intelligent och elektrisk framtid och uppnå de ambitioner och mål som funnits under Lotus-varumärkets 73 år, säger Feng Qinfeng i ett uttalande.

Lotus lanserade nyligen en ny färdplan under namnet ”Vision80” för att omvandla Lotus inför dess 80-årsjubileum 2028. Matt Windle, chef för det ännu brittiskt baserade Lotus Cars, framhöll under ceremonin att färdplanen ska leda till att Lotus går från att vara ett ”brittiskt sportbilsföretag” till ett ”verkligen globalt prestandabilsföretag”.

– Lanseringen av Lotus Technology är en viktig milstolpe på vägen mot att göra det till verklighet, samtidigt som de följer de orubbliga Lotus-principerna om ren prestanda, effektivitet, motorsportframgångar och framför allt att vara ’För förarna’, säger Matt Windle i ett uttalande.

Nio bland delägarna

Geely, som äger själva koncernen Lotus Group, är inte ensam ägare i Lotus Technology. Det kinesiska elbils-startupen Nio, kända för sin teknik för snabba batteribyten, har också investerat i det nya bolaget. Li Bin, grundaren av Nio, deltog därför i spadtagsceremonin i Wuhan under torsdagen.

Nio och Lotus ska enligt det senare företaget ”ha många gemensamma intressen inom fältet intelligent elektrisk mobilitet.” Man nämner även att de två företagen kan komma att samarbeta i framtiden, utan att ge några detaljer.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.