Lilla lätta sportbilen Elise blir nu halare genom luften med hjälp av ny front och akter. En ny 1,6-liters motor ger 136 hk och sänker CO2-utsläppet till endast 155 g/km. Nytt är också en tätstegad, sexväxlad låda.
Ett bredare leende och lägre luftmotstånd är resultatet av ansiktslyftet för Elise. En ny 1,6-liters motor från Toyota sänker förbrukningen rejält. KLICKA FÖR STÖRRE
Modellen Elise är en av Lotus viktigaste, både idag och historiskt sett. Under de 14 år som modellen producerats representerar Elise hela 32 procent av alla de bilar Lotus byggt under sina 61 år. Inför modellår 2011 inför man ett "facelift" för Elise som bättre knyter an till nya Evora och dessutom sänker luftmotståndet.
I fronten ser vi att "Lotus-munnen" fått ett lite bredare leende. Nya strålkastare har nu, för första gången för Lotus, inbyggda LED-lampor som varselljus. Även positionsljuset på sidan är numera av LED-typ. Bakpartiet har också modifierats och motorluckan är ny med en inre öppning från kupén, istället för ett separat lås. Allt som allt har ansiktslyftet inte bara gett en modernare "look", det har också gett ett fyra procent lägre luftmotstånd.
Motorluckan har fått ett lite annorlunda utseende och är högre, för att rymma den nya 1,6-liters motorn. KLICKA FÖR STÖRRE
Den föregående 1,8-liters motorn i Elise S är nu utbytt mot Toyotas 1ZR-FAE fyra på 1.598 kubikcentimeter. Den nya 1,6-liters Dual VVT-i motorn har ungefär samma toppeffekt på 136 hk vid 6.800 rpm och maxvridet är 160 Nm vid 4.400 rpm. Däremot är bränsleförbrukningen väsentligt lägre, 6,14 l/100 km, vilket är en förbättring på 23 procent jämfört med föregångaren. CO2-utsläppet är sänkt till 155 g/km.
Lägre luftmotstånd gynnar också de två andra motoralternativen. Elise R med 192 hk ur 1,8 liter sänker sitt CO2-utsläpp till 196 g/km och den kompressormatade Elise SC (SuperCharged) med 1,8-liters motor och 220 hk har ett angivet koldioxidutsläpp på 199 g/km. Alla tre modellerna har fått en ny, tätstegad och sexväxlad låda. Nytt är även två nya, smidda fälgmodeller med lägre vikt och farthållare.
Lotus Elise har AP Racing bromsok fram och Brembo-ok bak. De 282 millimeter stora bromsskivorna är ventilerade och borrade, ABS är förstås standard. KLICKA FÖR STÖRRE
Toppeffekt på 136 hk kanske inte är något att skriva hem till mamma om men Elise är byggd i lättviktsmaterial och hela chassit väger inte mer än 68 kilo, trots en mycket hög vridstyvhet. Totalt väger Elise S 876 kilo, vilket gör den till en av de lättaste serieproducerade sportbilarna i världen. Låg vikt gör underverk för körglädjen och prestanda är inte dåliga, 0 – 100 km/h går på 6,7 sekunder. Lotus Elise SC klarar sprinten på endast 4,6 sekunder.
Den uppgraderade Elise premiärvisas på Genève-salongen i början på mars och senare under månaden ska priserna meddelas.

