

Den 1 januari 2012 är det precis 60 år sedan ingenjören Colin Chapman lade grunden till Lotus. 1952 grundades bolaget i Norfolk, drygt två timmars bilfärd nordost om London.
Under åren har många brittiska bilmärken försvunnit – exempelvis Rover, DeLorean, Triumph, TVR och Jensen – men Lotus finns fortfarande kvar. Kanske är det tack vare Colin Champans berömda måtto: ”simplify, and add lightness”. Något som är aktuellt i allra högsta grad i dagens bilvärld, där downsizing och lättviktsmaterial är högsta mode.
Här nedan följer ett gäng faktauppgifter som du kanske inte visste om den egensinniga biltillverkaren, plus fem bilar som kanske också fallit i glömska. Youtubeklippen tipsade medlemmarna på svenska Lotusklubbens forum om, och ännu fler filmer (807 stycken, i skrivande stund) finns på LotusTube.
Tre fakta du (kanske) inte visste om Lotus

1: Lotus Seven var inte först. Även om den klassiska Seven-modellen varit Lotus kanske mest kända modell, var den inte först. Den allra första produktionsmodellen var istället Lotus Mark VI från 1952 som tillverkades i drygt 100 exemplar. Den använde ett space frame-chassi, vilket var ovanligt på 1950-talet. Även TVR var tidigt ute med tekniken, som också används i flera moderna bilar, till exempel Audi R8.

2: Seven-modellens svenska syskon. Även om Mark VI var först är det alltså Seven som blivit synonymt med Lotus. Flera andra märken som Caterham och Westfield har sålt Seven-modeller, liksom flera svenska företag. Boes Motor & Mekanik i Färjestaden sålde en Seven-replika kallad Boe 7 med bakaxel från Volvo 740, pedaler från Volvo 240 och rattstång från Toyota Carina eller Corolla. Servobromsar från Nissan Micra fanns som tillval!
Dala7 är en annan Sverigeversion av Lotus Seven från Stora Skedvi utanför Säter, som gjordes bredare och längre för att sittbrunnen skulle passa oss resliga nordbor. Delarna under skalet kom bland annat från Volvo, Saab och Opel.

3: Tidigt ute med monocoque. 1962 lanserades Lotus 25 som var mycket tidigt ute med ett monocoquechassi i F1. Lotus 25 var tre gånger mer vridstyv än Lotus 21 från 1961, och även om Lotus inte var först med monocoque i F1-världen blev den ordentligt framgångsrik, och snart tog flera konkurrenter efter tekniken.
Fem Lotusmodeller du kanske glömt
Lotus Engineering hjälper andra företag utveckla prestandabilar och har haft fingrarna i många kakburkar genom tiderna. Här är fem exempel på bilar där Lotus Engineering spelat en viktig roll.

1: Tesla Roadster. Startskottet för amerikanska elbilstillverkaren Tesla hade teknik från Elise. Tillverkningen skedde dessutom hos Lotus i brittiska Hethel.

2: Vauxhall Lotus Carlton. För folk som ansåg att BMW M5 var för vanliga fanns denna uppumpade Opel Omega. Under det tidiga 1990-talet världens snabbaste sedan med en toppfart på över 280 km/h tack vare en dubbelturbosexa.

3: DeLorean DMC-12. Filmbilen från ”Tillbaka till framtiden” utvecklades till viss del av Lotus Engineering. De nya och oprövade materialen kastades ut av Colin Chapman strax innan produktionsstart, och de ersattes av teknik från Lotus Esprit. Finns numera med eldrift!

4: Talbot Sunbeam Lotus. Tillsammans med franska Talbot körde Lotus rally under 1980-talet, och Henri Toivonen vann brittiska rallyt 1980 med Talbot Sunbeam Lotus. Även Claudio Berro körde rally för Lotus, och idag är han motorsportchef på Lotus.

5: Opel Speedster. Jodå, under det yxigt formade skalet på Opel Speedster finns teknik från Lotus Exige. Vikten hamnade på drygt 900 kilo och med turbomotor på 200 hästar gick det undan riktigt bra.
Ska Lotus säljas?
Sedan 1996 ägs Lotusgruppen av malaysiska Proton, men nu ryktas det om en försäljning. Enligt ekonomisajten Bloomberg går Lotus dåligt och har bara sålt en fjärdedel av de 8.000 bilar som måste säljas för att undvika ekonomisk förlust.
Det berömda citatet
”Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere.”
Colin Champan
Nu hoppas Lotusgruppens vd att läget förbättras 2014, när den nyutvecklade Esprit-modellen börjar generera vinster för företaget.
”Det enda vi kan göra är att visa de nuvarande ägarna, eller de nya ägarna, att vi absolut ligger i linje med den affärsplan vi presenterat. Utan den finansiering vi fått av Protongruppen skulle vi inte överleva, så enkelt är det”, säger Lotusgruppens vd Dany Bahar.