
Enligt The Independent ska Lotus vara skyldig sina underleverantörer cirka 28 miljoner euro, och skuldberget fortsätter bara att växa. De ska även ha begärt uppskov med skatteinbetalningar för att kunna hantera situationen.
Lotus ägare DRB-Hicom har inte kommenterat uppgifterna, men källor nära företaget har uppgivit till The Independent att skulderna och de uteblivna betalningarna till leverantörer härstammar från den tidigare ledningen. Källorna hävdar också att DRB-Hicom är fast beslutna att ha kvar tillverkningen i brittiska Hethel, samt att göra Lotus lönsamt igen.
En slutlig plan för att göra Lotus självförsörjande uppges snart vara klar. Dock är det redan nu uppenbart att Lotus operative chef Aslam Farikullah har en hel del saneringsarbete framför sig. Enligt resultatet för augusti månad är utbetalningar till leverantörer på cirka 28 miljoner euro 90 dagar försenade, och utbetalningar på ytterligare cirka 8 miljoner euro är mellan 30 och 90 dagar försenade. Sammanlagt handlar det alltså om 36 miljoner euro som snarast bör betalas ut, annars är risken stor att någon eller några av underleverantörerna begär bolaget i konkurs.

DRB-Hicom, ett av Malaysias största industriföretag, förvärvade Lotus tidigare i år av Proton, ett annan Malaysia bolag. Efter en finansiell utredning av Lotus, avskedade DRB-Hicom VD:n Dany Bahar i juni för påstått grovt tjänstefel.
Biltillverkningen har också varit fylld med svårigheter, Exige S är drabbad av kostsamma förseningar i produktionen, medan lanseringen av den nya Elise blir kraftigt försenad eller i värsta fall helt inställd. Det finns även farhågor om att DRB-Hicom är på väg att sälja hela eller delar av verksamheten till en kinesisk ägare.
Vad tror läsarna, överlever Lotus även denna kris?