Hoppa till innehåll
Recharge

Maxus eTerron 9 till Sverige – drar 3,5 ton och lastar 620 kg

Det är ont om eldrivna pickuper på marknaden. Maxus täcker upp med sin andra el-pickis eTerron 9.

– Detta är en elektrisk pickup som matchar en traditionell dieselmodell när det gäller dragvikt och räckvidd, säger Markus Lundevall, försäljningschef på Maxus Sverige i ett pressmeddelande.

Maxus eTerron 9 har ett stort LFP-batteri på 102 kWh som ger en räckvidd på 430 km blandad körning enligt WLTP.

Maxus eTerron 9 snatt bakifrån med öppen baklucka.
Baktill finns ett eluttag som levererar upp till 6,6 kW. Foto: Maxus

E-pickisen är 5,5 meter lång och femsitsig. Den kan lasta 620 kg på flaket. Framtill finns en frunk som rymmer 236 liter last.

Framsätena kan fällas ned så att det uppstår en nästan plan sovyta.

Batteriet kan laddas med blygsamma 115 kW. Det för att det tar 42 minuter att ladda det stora batteriet från 20 till 80 procent.

Maxus eTerron 9  förarmiljö
Dubbla skärmar som bilmodet föreskriver. Foto: Maxus

Den som vill driva eller ladda elverktyg kan glädjas åt V2L med eluttag på 6,6 kW bak och ett på 2,2 kW framtill.

Fyrhjulsdriften står två elmotorer för, 125 kW fram och 200 kW bak. Systemeffekten är 442 hk. 0–100 km/h avklaras på, för sammanhanget, imponerande 5,8 sekunder.

Framkomligheten underlättas också av sex olika körlägen, bland annat ett terrängläge.

Maxus eTerron 9 säljs i Sverige från 699 900 kronor exklusive moms.

Maxus eTerron 9 frunk

Fet frunk! Foto: Magnus

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Maxus

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.