– Detta är en elektrisk pickup som matchar en traditionell dieselmodell när det gäller dragvikt och räckvidd, säger Markus Lundevall, försäljningschef på Maxus Sverige i ett pressmeddelande.
Maxus eTerron 9 har ett stort LFP-batteri på 102 kWh som ger en räckvidd på 430 km blandad körning enligt WLTP.

E-pickisen är 5,5 meter lång och femsitsig. Den kan lasta 620 kg på flaket. Framtill finns en frunk som rymmer 236 liter last.
Framsätena kan fällas ned så att det uppstår en nästan plan sovyta.
Batteriet kan laddas med blygsamma 115 kW. Det för att det tar 42 minuter att ladda det stora batteriet från 20 till 80 procent.

Den som vill driva eller ladda elverktyg kan glädjas åt V2L med eluttag på 6,6 kW bak och ett på 2,2 kW framtill.
Fyrhjulsdriften står två elmotorer för, 125 kW fram och 200 kW bak. Systemeffekten är 442 hk. 0–100 km/h avklaras på, för sammanhanget, imponerande 5,8 sekunder.
Framkomligheten underlättas också av sex olika körlägen, bland annat ett terrängläge.
Maxus eTerron 9 säljs i Sverige från 699 900 kronor exklusive moms.

Fet frunk! Foto: Magnus