Hoppa till innehåll

Maybach som coupé!

Jättelyxbilen Maybach som tvådörrarscoupé finns inte. Inte förrän i juli, då det första exemplaret levereras. Det är tyska karosspecialisten Xenatec Group som har modellerat om Maybach 57S. Den är din för 6,5 miljoner, plus lokala skatter. Äntligen en Maybach som inte förvinner i mängden… Coupéversionen ska handbyggas i etthundra exemplar – givetvis helt efter kundens […]

Jättelyxbilen Maybach som tvådörrarscoupé finns inte. Inte förrän i juli, då det första exemplaret levereras. Det är tyska karosspecialisten Xenatec Group som har modellerat om Maybach 57S. Den är din för 6,5 miljoner, plus lokala skatter.

Maybach som coupé!

Äntligen en Maybach som inte förvinner i mängden… Coupéversionen ska handbyggas i etthundra exemplar – givetvis helt efter kundens egna önskemål.

Jodå, det finns folk som tycker att Mercedes lyxiga storebror Maybach är lite för vanlig och småtråkig. Med sikte på den exklusiva publiken har tyska karossmodifieringsspecialisterna Xenatec Group bestämt sig för att bygga exakt 100 stycken Maybach Coupé, baserade på den "sportiga" varianten 57S, med V12-motor på 612 hästkrafter och ettusen newtonmeter.

Maybach som coupé!

Snyggare än Mercedes egen S-klass Coupé (f.d. CL)?

Även om man känner igen grunddragen från Maybach, handlar det om ett extremt customjobb som de höggradigt specialiserade hantverkarna ger sig på i Xenatecs lokaler i staden Weinsberg. Efter premiärleveransen i juli räknar företaget med att hinna bygga ytterligare bara 20 exemplar under resten av året.

Maybach som coupé!

Onekligen snyggare än limousinen, eller hur? Axelståndet 339 cm är detsamma men B-stolpen har flyttats 20 cm bakåt, vilket underlättar insteget när bakdörrarna försvann.

Bortsett från att fyra dörrar ersatts av två, är även B-stolpen flyttad 20 cm bakåt, samtidigt som både A- och C-stolpen fått ny form för ge bilen de svepande coupélinjer som formgivarna hos Xenatec eftersträvade. I designarbetet har för övrigt även vår egen illustratör Christian Schulte deltagit som konsult.

Den nya karossen är dessutom 20 cm bredare över bakre hjulhusen för att rymma riktigt feta 20-tumhjul. Även bakljusen har fått unik form på coupén, liksom de dubbla avgasrören.

Maybach som coupé!

Fronten är måttligt modifierad, men den ser ändå på något sätt tuffare ut än originalet.

Trots förvandligen till tvådörrarsbil har Maybach Coupé behållit axelavståndet 339 centimeter, liksom totallängen 5,7 meter. Vikten anges inte, men vi vet att limousinen väger drygt 2,6 ton körklar. Inte heller får vi veta några prestanda för Xenatec-versionen, så vi får utgå från siffrorna för Maybach 57S: noll till 100 km/h avklaras på 5,0 sekunder och toppfarten uppges till 275 km/h. Som man förstår, handlar det därmed inte om någon högre grad av miljöanpassning: förbrukningen i blandad körning uppges till 16,4 liter per 100 kilometer. I stadskörning stiger törsten till häftiga 24,6 liter, men det är å andra sidan ingen idealisk miljö för den här bilen: vändcirkeln är 13,4 meter.

Liksom för den "vanliga" Maybach gäller för 57S Coupé att varje exemplar byggs enligt kundens önskemål. Ett av de populära tillvalen hittills är glastak, och även tvåfärgslackeringen – som varit märkets speciella kännetecken från början – kan givetvis beställas. Standard är stolar av lite sportigare typ för alla fyra ombord.

De kunder som vill ha sin 2,6-tonnare ännu lite sportigare, kan senare i år välja en variant med tillägget Sport och en som kallas EVO. Vad dessa versioner innebär har dock inte avslöjats ännu.

Maybach 57S Coupé byggs med Daimlers goda minne, och modellen kan servas hos alla auktoriserade Maybachverkstäder. Fabriksgarantin räcker i fyra år, och under samma tid ingår all ordinarie service i priset ¬- det pris som börjar på 650.000 euro, exklusive alla nationella och lokala skatter och avgifter. För säkerhets skull påpekas att i priset ingår den Maybach 57S som utgör grunden för custombygget.

Kunderna för Maybach by Xenatec återfinns enligt företagets pressmeddelande främst i Fjärran östern, USA och Ryssland.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.