
De flesta biltillverkare har kunnat dra nytta av försäljningsuppgången i Nordamerika där man snart är tillbaka på gammal god nivå med en årlig försäljning av runt 16 miljoner bilar per år. Men för Mazda är Nordamerika den enda region som uppvisade en förlust under det brutna räkenskapsåret 2012 (som slutade sista mars 2013).
Förlusten för Mazda i Nordamerika ökade till 519 miljoner dollar, 3,6 miljarder kronor. Men Mazdas förhoppning är att man nu kommit till rätta med problemen och den populära CX-5 har fått ett nytt motoralternativ som ska passa amerikanerna och öka försäljningen ytterligare. Prognosen är att öka försäljningen i USA med elva procent till 415.000 bilar i Nordamerika under 2013.
På samma sätt, fast på andra hållet, har det gått bra för Mazda i Europa där de flesta tillverkare fått se sin försäljning störtdyka under eurokrisen. CX-5 kom tidigt under 2012 och har betytt mycket för Mazdas framgångar, stöttad av nya Mazda 6 som tillkom under slutet av året.
Sammanlagt gjorde det att Mazdas försäljning i Europa under andra halvåret ökade med 4,7 procent, marknadsandelen ökade med en tiondel till 1,1 procent.
Den positiva trenden förstärktes under sista kvartalet i räkenskapsåret 2012 då Mazda sålde 39.800 bilar i Europa, en uppgång med över 50 procent (!) jämfört med samma period föregående år. Mazdas marknadsandel har nu ökat till 1,3 procent i Europa.
Mazdas globala omsättning ökade till 18,4 miljarder euro, 165 miljarder kronor, under räkenskapsåret 2012. Operativa vinsten ökade till 449 miljoner euro (4,0 miljarder kronor) och nettovinsten blev 286 miljoner euro (2,6 miljarder kronor), en väsentlig förbättring jämfört med fjolårets förlust på 898 miljoner euro (8,1 miljarder kronor). Årets positiva resultat är det första vinståret sedan fem år tillbaka.
Mazdas prognos för de närmaste åren är att den positiva trenden håller i sig. Förhoppningen är att man till räkenskapsåret 2014 har fördubblat sin vinst och ökat den globala försäljningen med åtta procent till 1,34 miljoner bilar, i Europa räknar Mazda med en ökning på hela 17 procent (Ryssland inräknat). Till 2016 är målet att öka försäljningen till 1,7 miljoner bilar.