FIA har i år börjat använda en Mitutoyo-mikrometer med en mätnoggrannhet på 0,001 millimeter. Men även med de konventionella mätmetoder underkändes de båda McLaren-bilarna efter helgens F1-race i Las Vegas.
Reglerna tillåter 1 millimeters slitage på hasplåtarna. På samtliga mätpunkter fallerade McLaren-bilarnas hasplåtar med mellan 0,04 mm och 0,26 mm för mycket slitage, något som kan ge aerodynamiska fördelar i form av högre marktryck.
– Oavsett hur frustrerande diskvalificeringen är, så gjordes den inte avsiktligt. I den här sporten räknas millimeter. Med en så hög konkurrensnivå letar man ständigt efter små fördelar. Och den här gången gjorde vi helt enkelt inte rätt, sa Oscar Piastri efter loppet, uppger tyska Auto motor & sport.
Mycket talar för att McLaren själva var medvetna om problemet under loppet. Med fem varv kvar av loppet fick Lando Norris order om att aktivera fu funktionen Lift + Coast. På de fem sista varven tog Verstappen in 15 sekunder.
Läs även: McLaren F1 satsar på nästa Häkkinen
Verstappen ikapp Piastri
Helgens seger för Verstappen gör att han nu delar andraplats i förarmästerskapet med Piasti med 366 poäng vardera – 24 poäng till Norris.
Läs även: F1-tekniken 2026 förklarad: En blick in i framtiden