Snart är det dags för en ny Audi TT. Bilmodellen som tog världen med storm när den, mitt i Audis premiumframmarsch, erbjöd egensinnig design till priset av en välutrustad Golf. Men lika snabbt åldrades linjerna och 2006 presenterades andra generationen TT, moderniserad och designad av VW Groups nuvarande chefsdesigner Walter de Silva.
Dagens modell av Audi TT är en i grunden väldigt bra bil, men i den här klassen handlar det mycket om image och design, vilket gör att TT inte känns lika het på marknaden längre. Med nya, tredje generationen TT vill Audi höja imagen genom att göra bilen tuffare. Argare strålkastare och grill tillsammans med en mer rakryggad profil. Initierade källor har avslöjat för oss att kommande TT ska låna vissa drag av storebror R8.
Vad vi kan se på spionbilderna ser det i alla fall inte ut som att nya TT har blades på sidan, men bakpartiet med rutan och ljusen kan dölja en del R8-drag. Fronten påminner också en del om A5. Dock ska bilen fortfarande tala TT-språket och veta sin plats i klassen.
Nya Audi TT byggs på MQB-plattformen med tvärställd motor, vilket ger en del intressanta möjligheter som exempelvis hybriddrift. Nuvarande TT-generation har kaross som nästan enbart består av aluminiumplåt, vilket gör ytterligare viktbesparingar kostsamma.

Basmodellen av Audi TT blir framhjulsdriven men fyrhjulsdrift kommer bara att vara ett klick i tillbehörslistan bort. 1,8 TFSI lär bli basversion med 180 hk och tvålitersfyrans olika varianter lär också hitta ner under huven, med 220 och 300 hk. TT RS kommer med stor sannolikhet att få den ljuvliga femman med rejält kraftuttag, med upp till 380 hk.
Våra vänliga kollegor på Worldcarfans.com i Finland har lagt upp en spionfilm från Nürburgring med nya generationen Audi TT (se längst upp på sidan). Som vi kan se har Audi samlat ihop en ”testpanel” av konkurrenter för utvärdera den nya TT. I kön in till Nürburgring ser vi nuvarande Audi TT, BMW Z4 och Peugeot RCZ. Eventuellt är det också en Mercedes SLK som skymtar en bit fram.
När man ser nuvarande Audi TT rulla före nästa generation TT ser nykomlingen aningen mindre ut och motorhuven är kortare. Ganska logiskt att minska yttermåtten om man vill jaga vikt. Är det rätt väg – vad tror ni läsare?
Spionfilm: Worldcarfans, 2015 Audi TT spied testing on Nurburgring
