Mercedes-Benz väljer att förlänga produktionen av nuvarande A-Klass fram till åtminstone 2028 – trots tidigare besked om nedläggning redan vid årsskiftet 2025.
Beslutet ses som en reaktion på fortsatt stark efterfrågan på den sju år gamla modellen, samtidigt som koncernens nyare elbilar inte säljer i den takt man hoppats.
A-Klass skulle tillsammans med B-Klass fasas ut för att ge plats åt nya modeller på den elektrifieringsvänliga MMA-plattformen – men nu blir det alltså en förlängd livscykel för den populära halvkombin.
Läs också: Mercedes A-klass är bäst bland de kompakta laddhybriderna
A-Klass säljer för bra
När Mercedes lanserade sin framtidsplan för kompakta bilar låg fokus helt på fyra modeller: CLA, CLA Shooting Brake, GLA och GLB – samtliga baserade på den nya MMA-arkitekturen och med både el- och bensinalternativ. A-Klass fanns inte med i planerna.
Men enligt uppgifter till Autocar har Mercedes valt att behålla den befintliga A-Klass-hatchbacken i sortimentet, i uppdaterad form, i upp till tre år till. Den tidigare versionen av A-Klass Sedan har redan tagits ur produktion.
Att modellen överlever EU7-reglerna, som träder i kraft sent 2026, är ännu inte bekräftat. Det är oklart om de befintliga bensin- och dieselmotorerna kommer att modifieras för att klara de nya utsläppskraven.
Läs också: Ägarbetyg: Mercedes A-Klass
Inga fler AMG-varianter
En konsekvens av det nya upplägget är att de sportigare varianterna A35 och A45 AMG ser ut att försvinna.
Den tvåliters turbofyra-M139:an som används i modellerna klarar inte de kommande utsläppskraven – och någon ny EU7-anpassad version finns inte på kartan.
Produktionen av A-Klass flyttas troligen till Mercedes fabrik i Kecskemét, Ungern, då nuvarande anläggning i tyska Rastatt byggs om för den nya CLA-generationen.
Vad händer med B-Klass?
B-Klass däremot får inget förlängt liv. Den MPV-inriktade modellen, som konkurrerar med bland andra BMW 2-serie Active Tourer, tas ur produktion som planerat i slutet av 2025.
A-Klassens förlängda livstid är en del av en bredare omställning där Mercedes samtidigt stramar åt sitt modellutbud och fokuserar på eldrift och lyxbilar med högre marginaler.
2024 såldes 534 800 kompakta Mercedes globalt – en tydlig nedgång från toppåret 2019 då siffran låg på 667 000.