I veckan visade tyskarna upp en ny prototyp kallad Concept AMG GT Track Sport – en kompromisslös banmaskin byggd för ett enda syfte: att slå Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring. Det handlar inte om ett stilkoncept.
Med svanhalsvinge, bred frontsplitter och R-spec Michelin Cup 2-däck är detta ett fullt kapabelt varvvapen.

Bilen är utvecklad av den nya racingavdelningen Affalterbach Racing GmbH, och bygger vidare på lärdomarna från GT Black Series – som tidigare hade rekordet på ringen innan Porsche och Manthey tog tillbaka tronen.
V8, slicks och centrumlås
Under skalet sitter AMG:s klassiska 4,0-liters V8 med dubbelturbo, handbyggd enligt den egna One Man, One Engine-filosofin.
Effekten förväntas passera 600 hästkrafter, kopplad till en nioväxlad MCT-låda och mekanisk differential.
De breda däcken, monterade på lättviktsfälgar med centrumlås, visar att fokus ligger på varvtider – inte vardagskomfort.

Fler GT-versioner på gång
Mercedes-AMG bekräftar att GT-familjen ännu inte är komplett. Den här konceptbilen förväntas bli en toppmodell som positioneras över dagens GT 63 S E Performance – och kanske till och med få ett eget kundracingprogram.
Och tidpunkten är knappast en slump.
AMG utvecklar samtidigt nästa generation av sin GT3-racer för privatteam, som lanseras 2027. Det öppnar för tekniköverföring från bana till gata – och vice versa.

Svensk publik lär få vänta
Även om konceptet först visas i kamouflageform lär en produktionsversion inte vara långt borta.
Den nuvarande GT-modellen säljs redan i Sverige, och det är sannolikt att även den här får europeisk homologering.
Prislappen lär landa betydligt högre än GT 63 S E Performance, som börjar på drygt 2,2 miljoner kronor.
Läs även: PROV: Maserati GT2 Stradale – bästa trackday-bilen?