Hoppa till innehåll

Mercedes visar AMG:s mest extrema banbil hittills

Mercedes-AMG vässar klorna – på allvar. Stuttgarts nya banvapen får över 600 hk – och ska utmana Porsche 911 GT3 RS.

I veckan visade tyskarna upp en ny prototyp kallad Concept AMG GT Track Sport – en kompromisslös banmaskin byggd för ett enda syfte: att slå Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring. Det handlar inte om ett stilkoncept.

Med svanhalsvinge, bred frontsplitter och R-spec Michelin Cup 2-däck är detta ett fullt kapabelt varvvapen.

Närbild på svanhalsvinge på Mercedes-AMG GT Track Sport i testmiljö.
Den svanhalsmonterade bakvingen visar AMG:s tydliga fokus på hög downforce. Foto: Mercedes

Bilen är utvecklad av den nya racingavdelningen Affalterbach Racing GmbH, och bygger vidare på lärdomarna från GT Black Series – som tidigare hade rekordet på ringen innan Porsche och Manthey tog tillbaka tronen.

V8, slicks och centrumlås

Under skalet sitter AMG:s klassiska 4,0-liters V8 med dubbelturbo, handbyggd enligt den egna One Man, One Engine-filosofin.

Effekten förväntas passera 600 hästkrafter, kopplad till en nioväxlad MCT-låda och mekanisk differential.

De breda däcken, monterade på lättviktsfälgar med centrumlås, visar att fokus ligger på varvtider – inte vardagskomfort.

Toppvy av Mercedes-AMG GT Track Sport med gulgrön mittlinje och kamouflage
Toppen på bilen avslöjar racingkamouflaget och mittlinjen i AMG:s signaturfärg. Foto: Mercedes

Fler GT-versioner på gång

Mercedes-AMG bekräftar att GT-familjen ännu inte är komplett. Den här konceptbilen förväntas bli en toppmodell som positioneras över dagens GT 63 S E Performance – och kanske till och med få ett eget kundracingprogram.

Och tidpunkten är knappast en slump.

AMG utvecklar samtidigt nästa generation av sin GT3-racer för privatteam, som lanseras 2027. Det öppnar för tekniköverföring från bana till gata – och vice versa.

Närbild på frontsplitter, fälg och Michelin Cup 2 R-däck på AMG GT Track Sport
Frontens splitter och lättviktsfälgar understryker bilens banfokus. Foto: Mercedes

Svensk publik lär få vänta

Även om konceptet först visas i kamouflageform lär en produktionsversion inte vara långt borta.

Den nuvarande GT-modellen säljs redan i Sverige, och det är sannolikt att även den här får europeisk homologering.

Prislappen lär landa betydligt högre än GT 63 S E Performance, som börjar på drygt 2,2 miljoner kronor.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mercedes

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.