
Hos Mercedes i Stuttgart är det just nu ganska dämpad stämning efter att oktoberfestivalen inletts och man använt hela helgen för att fira den bästa försäljningsmånaden någonsin. Även om firandet lett till en del huvudvärk kan Daimler AG glädjas åt att det under september såldes det 151.520 bilar, fördelat på 142.994 Mercedes-Benz och 8.526 Smart. Inte någon gång sedan företagen Benz & Cie och Daimler-Motoren-Gesellschaft slogs ihop i juni 1926 har man sålt så många bilar.
Hittills under årets första nio månader har Mercedes sålt 1.136.420 bilar, en ökning med 8,9 procent, och därmed törs man redan nu utropa 2013 till ett nytt rekordår för Mercedes bilförsäljning.
Sett till de olika regionerna är det Asien som ökat mest jämfört med fjolåret, 26,2 procent (39.013 bilar). Både Kina (20.375 bilar) och Japan (7.106) har vuxit rejält och det säljs nu klart fler bilar i Asien än Mercedes säljer i Nordamerika (28.187). Viktigaste och största marknaden är dock fortfarande Europa med 71.085 bilar och hemlandet Tyskland är störst med 22.897 bilar registrerade under rekordmånaden september.
De nya kompaktmodellerna Mercedes A-klass, B-klass och CLA går som tåget och hittills i år har det sålts 267.467 sådana bilar. Nya suvmodellen Mercedes GLA, som baseras på samma plattform, lanserades under september och den lär öka på siffrorna ytterligare.
Nyligen ansiktslyfta E-klass går riktigt bra och sålde 34.340 bilar under september, en ökning med 26,3 procent. Mercedes E-klass lanseras nu också i Kina, där den väntas bli ett intressant alternativ till de som vill ha en stor sedanmodell men inte riktig orkar med prislappen på S-klass.
I dessa tider av downsizing är det kanske lite förvånande att Mercedes suvmodeller går så bra, men så är det. De fem suvmodellerna har under årets första nio månader sålt 236.129 bilar, en ökning med 17,3 procent. Marginalen för Mercedes torde vara ganska bra på de här stora bilarna och valutariskerna är spridda genom att tre av modellerna tillverkas i Tuscaloosa, USA.
Allt är dock inte uppåt hos Daimler AG. Smart går fortsatt trögt och nedgången under september blev minus 7,8 procent, 8.526 bilar. Hittills i år har Smart tappat 6,6 procent av sin försäljning jämfört med samma period förra året.
