Hoppa till innehåll

Mercedes stjärna lyser starkare än någonsin

Försäljningen för Mercedes går stadigt uppåt och siffrorna för mars månad visar en uppgång på 16 procent. Totalt såldes 183.467 fordon, vilket gör mars månad och första kvartalet till det bästa någonsin i Daimler AG:s historia. Allt pekar mot att 2015 blir ett fantastiskt rekordår för Mercedes.

Bilismens födelse kan vi datera tillbaka till 29 januari 1886. Då registrerades Carl Benz patentansökan i Berlin för ”fordon med bensinmotor”. Några månader senare kom Gottlieb Daimler med liknande idéer för sin ”bil” och frågar vi fransmännen skulle de hävda att Nicolas-Joseph Cugnot var först med sin ångdrivna bil redan 1769.

Det innebär att Daimler AG i början på nästa år firar sitt 130-årsjubileum. Och det kan man göra på bästa sätt, med tanke på hur 2015 har börjat. När siffrorna för mars månads försäljning nu är klara visar de den högsta månadssiffran någonsin i företagets (nästan) 130 år långa historia. Försäljningen ökade med 16 procent, jämfört med fjolårets månad, till 183.467 fordon. Det gör även första kvartalet 2015 till det bästa någonsin i Daimler AG:s historia med sammanlagt 429.602 sålda fordon, en ökning med 15 procent jämfört med förra året.

Enkelt uttryckt kan man säga att alla viktiga marknader visade en robust och stark tillväxt. Europa, Kina och Nordamerika ökade unisont och de modeller som bidrog speciellt starkt var nya C-klass, kompaktmodellerna A/B-klass samt GLA/CLA och samtliga suvmodeller. Starkast var Kina som ökade med 21 procent till 30.124 fordon under mars månad.

Mercedes kan alltså fira bästa månaden någonsin, liksom bästa första kvartalet någonsin och sannolikt det bästa året också (om allt går väl och inget extraordinärt händer). Under 2014 ökade man 13 procent jämfört med 2013. Men hur Mercedes står sig mot de andra inhemska premiumkollegerna är inte känt, Audi och BMW har ännu inte presenterat sina siffror för mars månad och första kvartalet.

Audi och BMW har båda en stark position på den snabbast växande marknaden, Kina. Under 2014 bidrog det till att BMW blev största varumärket i premiumligan med en försäljning på 1,81 miljoner bilar, följt av Audi med 1,74 miljoner. Mercedes kom på en tredjeplats med 1,65 miljoner fordon.

 

Missa inte denna läsning:

Bertha Benz första långfärd med bil – för 125 år sedan

 

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.