Mercedes-Benz vd Ola Källenius höjer rösten mot EU:s planerade förbud mot nya bensin- och dieselbilar från 2035.
I en intervju med tyska Handelsblatt varnar han för att en alltför snabb elbilsomställning kan slå ut stora delar av bilmarknaden och försvaga Europas ställning som fordonsnation.
– Vi måste göra en realitetskontroll, annars kör vi med full gas in i väggen, säger Källenius.
Som ordförande för den europeiska biltillverkarorganisationen AECA (Europeiska bilindustriförbundet) vill han att politikerna slopar det fasta slutdatumet.
I stället föreslår han åtgärder som gör elbilar mer attraktiva – som lägre elpriser vid laddstationer och skattefördelar.
Han menar att förbudet riskerar att skapa en köpfest av fossilbilar precis innan 2035, något som enligt honom varken gynnar klimatet eller industrin.
Läs även: PROV: Mercedes-AMG E 53 Hybrid – tunggung
Svensk koppling och branschpress
Källenius, som är uppvuxen i Västergötland, lyfter också fram att bilindustrin redan pressas av hårda CO₂-krav, höga amerikanska tullar och en mer avvaktande köpbeteende hos kunderna.
Mercedes, liksom flera konkurrenter, rapporterar kraftigt fallande vinster.
– Vår industri upplever just nu allt från skyfall till hagelstormar – bilbygge är tuffare än någonsin, säger han.
Lämnar renodlad lyxstrategi
Samtidigt signalerar Källenius att Mercedes backar från den renodlade lyxbilsstrategi som mött motstånd internt.
Företaget har hittills haft en svag position inom elbilar i mellanklassen, men det ska nu ändras med modeller som eldrivna GLC och C-klass.
– Med de nya modellerna går vi till offensiv, säger Källenius.
Läs även: Nya Mercedes GLC blir största lanseringen i märkets historia