Mercedes-Benz har i dagarna presenterat den nya generation av storsäljaren GLC, nu som ren elbil.
Den nya modellen kommer till Sverige under första halvan av 2026 och toppversionen GLC 400 4Matic får upp till 713 kilometers räckvidd enligt preliminära WLTP-siffror.
Läs också: Nya Mercedes GLC blir största lanseringen i märkets historia
Populär i Sverige

GLC har länge varit märkets mest sålda modell i världen och även på svenska vägar syns den frekvent. För svenska kunder är det därför en stor nyhet att nästa generation enbart byggs som elbil.
En dragvikt på 2,4 ton gör den intressant för husvagnsägare och hästtransporter – något som ofta är avgörande för bilköpare i Norden.
Teknik och design
Den nya GLC byggs på en elbilsspecifik plattform och får en helt ny design med en belyst grill som markerar Mercedes nya formspråk.
Kupén domineras av den 99,3 centimeter breda MBUX Hyperscreen – den största skärmen som hittills monterats i en Mercedes.

Med den AI-baserade mjukvaran MB.OS lär sig bilen förarens vanor och kan uppdateras trådlöst via molnet. Interiört erbjuds även ett helt veganskt materialpaket, certifierat av The Vegan Society – unikt i bilvärlden.
GLC får ett 800-voltsystem som möjliggör snabbladdning. Enligt Mercedes kan bilen ladda upp till 30 mils räckvidd på tio minuter vid rätt laddare.
Batteriet har en kapacitet på 94 kWh och modellen stöder även dubbelriktad laddning för att till exempel kunna förse hemmet med el.
Läs också: Ola Källenius testkör nya eldrivna GLC inför världspremiären
Komfort och säkerhet
Precis som S-Klass får nya GLC luftfjädring och bakhjulsstyrning för både komfort och smidighet.
Säkerheten stöds av MB.DRIVE med upp till tio kameror och 17 sensorer, och bilen kan uppdateras med nya funktioner via app.

Försäljningen startar i början av 2026 och den svenska prissättningen är ännu inte klar.
Med tanke på bilens teknik, storlek och position i Mercedes modellprogram väntas prislappen landa en bra bit över dagens laddhybrid-GLC.