Med en markant ansiktslyftning av suv-sedanen R-klass ska Mercedes försöka lyfta den tröga försäljningen. Fronten är tuffare och inredningen elegantare. Premiär i New York den 2 april.
Med markant höjd motorhuv, större grill och mer maskulina strålkastare ska nya R-klass försöka hitta sin publik, vilket den hittills inte lyckats särskilt bra med.
Mercedes vill absolut inte kalla den familjebuss, men det är egentligen så den fullvuxna fyrhjulsdrivna halvkombin fungerar med sina sex sittplatser. För den genomsnittliga amerikanska fotbollsmamman ligger den dock i fel prisklass, vilket till stor del kan förklara att Mercedes R-klass inte alls har nått försäljningsmålen. Den har helt enkelt inte hittat sin publik.
Men i stället för att ge upp, satsar Mercedes på ett rejält facelift och hoppas att det ska locka köpare som har behov av (och råd med) en landsvägskryssare med lyxkomfort och extra markfrigång.
Även bakljusen och stötfångaren baktill har fått en uppdatering som ska göra den jättelika mpv-sport-suven (längd 517 cm, axelavstånd 321 cm) lite attraktivare för en bredare publik.
Kundundersökningar har visat att R-klass hittills uppfattats som oharmonisk i designen med sin kraftigt sluttande motorhuv (lite som B-klass) och en förhållandevis liten grill. Även de ovala strålkastarna har upplevts negativt.
Nu har ansiktet gjorts gladare och självsäkrare med kantigare sneda strålkastare, kraftfullare grill och markant höjd motorhuv. Även baktill har ljusenheterna och stötfångaren fått nytt utseende.
Nya fronten – att jämföra med den gamla, nedan. Skillnaden är stor, men räcker lyftet för lyfta försäljningen tillräckligt?
Hittillsvarande fronten på Mercedes R-klass.
Invändigt har många detaljer snyggats upp och nya material- och färgkombinationer har tillkommit, bland annat mandelbeige ihop med mockabrunt. Dessutom kan man få en interiör signerad AMG, med nappaläderklädsel, sportratt med växlingspaddlar och pedaler i borstat rostfritt stål.
Ett nytt motoralternativ som lyfts fram särskilt på New York-salongen är R 350 BlueTec, en 3,5-liters V6-diesel på 210 hästkrafter och 540 Nm som uppges dra 8,4 l/100 km. Den är utrustad med AdBlue-teknik som renar avgaserna så att motorn uppfyller den europeiska normen EU6, som börjar gälla 2014. I USA är den godkänd i samtliga delstater.
Elegant är den onekligen invändigt, och nu tillkommer nya material- och färgval – plus ett AMG-paket med sportigare läderklädda stolar, sportratt och pedaler i rostfritt.
För marknader utanför USA ebjuds nya R-klass som R 350 CDI 4Matic, vilken sägs ge prestanda som en V8 till ekonomin hos en snål V6-motor. Effekten hos 3,5-litersdieseln har höjts från 224 till 265 hästkrafter och max vridmoment är inte mindre än 620 newtonmeter. Det betyder att den fullvuxna komfortsuven klarar 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder ochg har en uppgiven toppfart på 235 km/h. Förbrukningen i blandad körning är enligt Mercedes 8,5 l/100 km.
Mercedes R-klass lanserades 2005. Den finns i två storlekar, med längden 494 alternativt 517 centimeter. Drivlinan är i stort identisk med den i suvarna ML och GL, och R-klass tillverkas parallellt med dessa i Mercedes amerikanska fabrik i Tuscaloosa i delstaten Alabama.
R-klass finns att få med glastak över hela sittutrymmet.