Nu har även Mercedes ledning insett att det inte är vettigt att ha bilmodeller som heter CLC, CLK, CLS, SLK, GLK, CL, SL och SLR – kunderna blir förvirrade. Så om ett par år försvinner bokstavskombinationerna och ersätts av mer begripliga beteckningar. Det avslöjar Klaus Maier, marknadschef för Mercedes-Benz Cars i en intervju.
CLS behålls som modellbeteckning, men CLK och CLC försvinner.
”En kombi, en coupé eller en cabriolet är ju inte att ta miste på, och därför behövs ingen speciell bokstavskombination på bakluckan.” Mercedes marknadschef Klaus Maier erkänner att stjärnmärkets modell- och versionsbeteckningar med två eller tre bokstäver är förvirrande för kunderna.
Därför ändrar Mercedes-Benz Cars sin nomenklatur radikalt inom ett par år.
”Vi börjar förändringen med nya generationen av A- och B-klassen. Grundmodellserierna A, B, C, E och S behåller vi, men trebokstavskombinationerrna kommer att tunnas ut markant. Klart är dock att vi behåller CLS som modellnamn.”
(Mercedes A- och B-klass kommer i helt ny generation i slutet av 2010, till modellåret 2011.)
Klaus Maier, marknadschef för Mercedes-Benz Cars, svarar på frågor om stjärnmärkets och Smarts framtid. (Foto auto motor und sport)
ams: De senaste månaderna har bilmarknaden i det närmaste brutit samman. Hur ska Mercedes hålla igång affärerna?
Maier: Våra affärer är igång, vi kör hårt. Den nya GLK är en frisk vind, och nästa år presenterar vi nya E-klassen. Det tycker jag är full fart på produktsidan. Dessutom rullar vi under de närmaste två tre åren ut våra tekniklösningar under beteckningen True Blue Solutions. Till detta kommer nya modeller med eldrift, S400 Hybrid och nya motorer i C- och E-klassen. Vi har mycket i pipeline. Men finanskrisen gör att konsumenterna avvaktar. I det läget satsar vi på att rikta kundernas uppmärksamhet på våra produktnyheter.
ams: Vilken tillbakagång förväntar ni er i USA?
Maier: I dessa dagar ska man vara försiktig med prognoser. Krisen får genomslag lite långsammare i premiumsegmentet där Mercedes finns, men visst känner även vi av avmattningen.
”GLK är en frisk vind”, säger marknadschefen, som räknar med att Mercedes säljer minst lika många bilar i år som förra året.
ams: Vidhåller ni er prognosom att öka försäljningen över förra årets nivå?
Maier: För Mercedes-Banz Cars räknar vi med att överträffa förra årets försäljning. Mercedes som märke har hävdat sig bra till och med september.
ams: Kommer ni att bromsa produktionen?
Maier: Vi bevakar marknaden noga. Vårt mål är att hålla lagren på minsta möjliga nivå. Svängningarna på marknaden ska vi kompensera med maximalt flexibel produktion.
ams: Vilka förväntningar har ni på nya E-klasen?
Maier: E-klass har alltid varit en bästsäljare i sitt segment, till och med nu under sina två sista levnadsår. Segmentet totalt växer inte, men vi kommer att försvara vår ledning där i trekampen mot Audi och BMW – i USA också mot Lexus och Cadillac.
Nästa år kommer nya E-klass, som ska befästa Mercedes ledning i premiumsegmentets storbilsklass. (Illustration: Schulte.)
ams: Saknar ni i reklamen ett behändigt begrepp i stil med BMW:s Efficient Dynamics?
Maier: För oss handlar det inte bara om sparsamhet. Vi ser miljövänlighet och attraktion, kundens förväntningar, som lika viktiga. Det är inte vårt mål att bli en småbilstillverkare. Vi har extra snåla modeller under beteckningen Blue Effiency. Och när det gäller alternativa drivkällor har vi kommit längre än konkurrenterna i premiumsegmentet. Till sist handlar det om fakta och inte om etiketten.
Senaste spionbilden av nya E-klass, Jämför med illustrationen! (Foto: Automedia.)
ams: Hur stort blir prispåslaget för kunden på en Mercedes S400 Blue Hybrid? Eller gör sin som Toyota med Prius och gömmer merkostnaden på marknadsföringskontot?
Maier: Det kan jag berätta vid den här tiden om ett år. Jag är övertygad om att vi hittar en bra lösning på den frågan.
ams: Kommer Smart med eldrift snart att kunna köpas eller leasas av privatpersoner?
Maier: Vi försöker skapa ett koncept som är ekonomiskt överkomligt även för privatpersoner. Men hittills stupar det på de höga batterikostnaderna. Därför löper vår leasing till företag på tre år. Men ganska snart kommer det att finnas andra alternativ för privatkunder.
I USA är det rusning efter Smart och Mercedes-Benz Cars räknar med stadig efterfrågan minst 18 månader framåt.
ams: Kommer ni att bygga ut Smartfabriken i Hambach?
Maier: Nuvarande Smart är inne på sitt andra levnadsår. Vi vet av erfarenhet att efterfrågan på en bilmodell sjunker efter två år, så i nuläget skulle jag inte börja bygga ut fabriken.
ams: Vilken potential ser ni på längre sikt för Smart i USA?
Maier: Vi har funnits där i ett och ett halvt år nu, och efterfrågan är fortfarande mycket stor. Vi är i den lyckliga situationen att vi med stor säkerhet kan förutse försäljningen där under de kommande 18 månaderna. Men på längre sikt kan man inte förutse utvecklingen. Vad vi vet är att USA-marknaden har börjat ställa om sig till mindre bilar. I det läget hjälper det med ett speciellt varumärke. Jag tror inte en liten Mercedes hade fått samma uppmärksamhet som det unika märket Smart.
Intervju: auto motor und sport.