SAIC Motor har registrerat en MG4 Anxin med semi-solid-state-batterier hos Kinas motsvarighet till Transportstyrelsen, MIIT.
MG4 Anxin bygger på den nyligen ansiktslyfta versionen av MG4, men har ett semi-solid-state-batteri i stället för ett LFP-batteri (litiumjärnfosfat).
I stället för att ha en flytande batterikemi har ett semi-solid-state-batteri en geléaktig kemi.
Ger ökad energitäthet
Batterikapaciteten kan ökas utan att batteriet växer i storlek – perfekt om man vill göra en liten elbil med lång räckvidd.
Eller så utnyttjar men fördelen för att minska storlek och vikt på batteripaketet. MG4 Anxin kan därför komma att ersätta MG4 Extended Range.
Läs även: Vi kör MG4 Bas – elbil som kostar som en Dacia Sandero

Snabbare laddning och mindre slitage
Eftersom kemin är stabilare och kan hantera litiumanoden bättre kan man ladda oftare – dessutom slits batteriet mindre av att laddas och det blir inte lika varmt.
Säkerheten förbättras också. Risken för termisk rusning och brand minskar eftersom kemin inte är lika lättantändlig som i ett konventionellt batteri.
Battericellerna MG4 Anxin levereras av Suzhou QingTao Power Technology, men några specifikationer på batteriet är ännu inte tillgängliga.
Det är också ännu inte känt vad priset blir och om MG4 Anxin även ska säljas i Europa.
Läs även: Film: Alrik och Peder kör MG4 XPower