Föregångaren MG ZS EV är i grunden en bensinbil som konverterats till elbil vilket medför en del kompromisser. Nya MGS5 EV bygger i stället på en den egenutvecklade elbilsplattformen MSP, precis som lillebror MG 4.
MGS5 EV är 447 cm lång – 17 cm längre än föregångaren ZS EV och 19 cm längre än MG4.

Det går att välja mellan två olika stora batterier, 49 kWh som ger 34 mils räckvidd (WLTP) eller 64 kWh som ger 48 mil. Den maximala laddeffekten (DC) är 124 respektive 139 kWh. Hemmaladdning (AC) kan göras med 11 kW.
Bilen drivs av en 170-hästarsmotor på bakaxeln.

MG lovar goda innerutrymmen med generös takhöjd. Under insynsskyddet ryms 453 liter och med baksätet fällt kan 1 441 liter bagage lastas.

MG MGS5 EV konkurrerar bland annat med Kia EV3 och Skoda Elroq. De svenska priserna är ännu inte klara.
På vissa andra marknader heter MG MGS5 EV i stället MG ES5.
Se även: Film: Alrik och Peder kör MG4 XPower