Hoppa till innehåll

Mitsubishi i-MiEV pressar ner priset

Inför försäljningsstarten i december har Mitsubishi sänkt priset kraftigt på sin elbil i-MiEV. I Sverige ska den kosta 379.900 kronor – kan vi hoppas på en elbilsrabatt på 40.000 också? Mitsubishi i-MiEV är en ganska liten bil på fyra meters längd, endast 148 cm bred och har höjden 160 cm. Fyra personer får plats ovanpå […]

Inför försäljningsstarten i december har Mitsubishi sänkt priset kraftigt på sin elbil i-MiEV. I Sverige ska den kosta 379.900 kronor – kan vi hoppas på en elbilsrabatt på 40.000 också?

Mitsubishi i-MiEV pressar ner priset

Mitsubishi i-MiEV är en ganska liten bil på fyra meters längd, endast 148 cm bred och har höjden 160 cm. Fyra personer får plats ovanpå batteripaketet som ligger i golvet. KLICKA FÖR STÖRRE

Att elbilar skulle bli "billiga" har vi aldrig vågat hoppas på, men det finns tecken på att prisjusteringarna nedåt redan påbörjats. Nissans elbil Leaf blev billigare än de flesta vågat hoppas på och i höst svarar Mitsubishi på konkurrensen genom att skruva ner priset på i-MiEV kraftigt. I vissa länder i Europa har priset sjunkit runt 100.000 kronor jämfört med vad som först antyddes.

Mitsubishi i-MiEV pressar ner priset

Fredrik Huldt provkörde i-MiEV förra våren och du läser artikeln genom att klicka på bilden ovan.

Även Sverige har fått sitt listpris på Mitsubishi i-MiEV och det är 379.900 kronor. De första bilarna ska levereras till kund i början på nästa år och enligt Mitsubishi har man redan fått in beställningar från företag och privatpersoner. I Europa startar lanseringen i december och priset ligger kring 33.000-35.000 euro – händelsevis ett näst intill identiskt pris som Nissan Leaf.

Flera länder har aviserat kraftiga rabatter för de som köper de första elbilarna och i Storbritannien kan man till exempel räkna av 5.000 pund på listpriset (nästan 60.000 kronor). I Sverige har den borgerliga alliansen utlovat 40.000 kronor i rabatt till "de allra renaste modellerna" men hur långt de röd-gröna är beredda att gå på den vägen har vi inte fått några konkreta besked om.

I Europa kommer i-MiEV även att säljas som Peugeot iOn och Citroën C-Zero i lätt omarbetat skick. Alla de tre modellerna har gemensam teknik och det innebär en elmotorn på 64 hk och 180 Nm. Litiumjonbatterierna på 330V ger en räckvidd på 130 km. Topphastighet ligger kring 130 km/h och accelerationen till 100 km/h är avklarad på 15 sekunder. Segdragningsförmågan från 60 till 90 km/h går på sex sekunder.

Mitsubishi i-MiEV pressar ner priset

Med ett vanligt 10 ampere 240-vägguttag laddas det 200 kilo tunga batteripaketet upp till 100 procent på tio timmar. KLICKA FÖR STÖRRE

Produktionen av Mitsubishi i-MiEV började redan i liten skala förra sommaren. Några få vänsterstyrda exemplar hamnade i Storbritannien där de inledningsvis såldes för närmare 440.000 kronor. Enligt Mitsubishi är målet att sänka tillverkningskostnaderna rejält och så småningom komma ner i nivå med en Toyota Prius, det vill säga runt 275.000 kronor i Sverige.

Förra våren provkörde Fredrik Huldt i-MiEV och den artikeln kan du läsa genom att klicka på denna länk.

Mitsubishi i-MiEV pressar ner priset

Mitsubishi i-MiEV pressar ner priset

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.