Nu har Mitsubishi officiellt bekräftat att ”light-versionen” av Evo X, Lancer Ralliart, ska börja säljas till hösten 2008 och den får samma turbomotor men med något lägre effekt, 240 hk. Även Ralliart får den avancerade fyrhjulsdriften och sexstegade SST-transmissionen från storebror Evo X. Då väntar vi bara på priset!
Konceptbilen Lancer Sportback visades för två år sedan och seriebilen sägs bli mycket lik konceptet. Nu är det officiellt att sportmodellen ”Ralliart” får 240 hk. KLICKA FÖR STÖRRE
I bästa fall, om japanerna och gud vill, så har vi de första Mitsubishi Evo X i Sverige till midsommar. Den nya rallyvärstingen lär inte bli någon storsäljare men den har en viktig, imagehöjande effekt och den lockar återigen en ny kategori kunder till Mitsubishi.
Men Evo X får även en ”lillebror” i form av en helt ny modell: ”Ralliart”. Det kan bli en intressant nykomling i GTI-djungeln då Mitsubishi nu officiellt meddelar att den i stort sett delar alla viktiga prestandadelar med sin cirka 300 hk starka storebror. Motoreffekten i turbofyran är dock sänkt något, till 240 hk.
Evolution X och Ralliart delar alltså samma fyrhjulsdrift som Mitsubishi döpt till S-AWC, som i ”Super All Wheel Control”, där man kombinerar antisladdsystem, aktiv girkontroll, aktiv mittdiff, aktiv diffbroms och en sportigare funktion av ABS-bromsarna.
Även Ralliart ska få den nya SST-lådan, ”Sport Shift Transmission”. Det är samma växlingsteknik som Volkswagen och Audi har i sina DSG-lådor. Kopplingen sköts elektromekaniskt och tack vare dubbla kopplingspaket som vart och ett hanterar tre av de sex växlarna, kan man växla under full belastning – med paddelreglage framför ratten. Det betyder blixtsnabba växlingar och bättre accelerationsmöjligheter samtidigt som bränsleförbrukningen sjunker något jämfört med vanlig manuell växling.
Den stora glasrutan lär inte följa med till produktion men konceptbilen sägs annars vara mycket lik den Sportback som kommer till nästa höst. KLICKA FÖR STÖRRE
Det var på Frankfurt-salongen för två år sedan som vi första gången fick se konceptbilen Lancer Sportback. Taklinjen från sedanen är utsträckt i något som kan liknas en ”coupé-kombi” och det är den här karossen som Mitsubishi tror blir mest populär för Lancer i Sverige. Den serimässiga Sportback sägs bli mycket lik konceptbilen.
Fyrdörrars Lancer Sport Sedanbörjar säljas innan påsk men Sportback och Ralliart får vi vänta på till början av hösten. Den allra mest spännande frågan är förstås i vilken prisnivå som svenska Mitsubishi väljer att lägga den nya modellen Ralliart. Den informationen får vi återkomma till!