Hoppa till innehåll

MotoGP får nu hybridkraft i täten

BMW har varit säkerhetsbilsleverantör i kungaklassen i motorcykelracing sedan 1999. Den senaste iterationen av ”Official Car of MotoGP” har fått hybriddrivlina.

John Sempill

BMW:s nya säkerhetsbil är en modifierad BMW M5 och har under huven en turbomatad V8 ackompanjerad av en elmotor för totalt 727 hk. En åttastegad M Steptronic-låda och M xDrive-drift överför sedan kraften till banan. 

BMW X6 M-sportbil på lanseringseventet för BMW X6 M i Berlin (AI text)
Denna syn får MotoGP-förarna vänja sig vid numera. Foto: BMW

Produktionsbilen lanseras i november men visades redan upp på Goodwood Festival of Speed i juli. Den nya säkerhetsbilen hade emellertid premiär i den gångna helgens MotoGP-deltävling på Misano. 

– Vi är mitt uppe i den 26:e säsongen med BMW M som ”Official Car of MotoGP”, säger Sylvia Neubauer, vice vd för marknad och försäljning, BMW.

– […] och vi eftersträvar alltid högsta säkerhet med de innovativa prestandabilarna när världens främsta motorcykelförare tar till tävlingsbanorna. Vi fortsätter denna tradition med BMW M5 MotoGP Safety Car. 

Säkerhetsbilens färgsättning hämtar inspiration från BMW:s långloppstävlingsbilar – BMW M Hybrid V8. 

– Det här är beskrivande för vår hybridteknik. Kopplingen mellan BMW M Hybrid V8 och BMW M5 är talande för vår BMW M-filsofi: född på tävlingsbanan, byggd för gatan, avrundar Sylvia Neubauer.

En BMW M3 GTI RS Mk5 (AI text)
Racingstolar och sexpunktsbälten – endast några av säkerhetsbilens uppdateringar. Foto: BMW

Bland de anpassade detaljerna i MotoGP:s nya säkerhetsbil är främre kolfiberkomponenter, en diffuser i aramidfiber, kolfiberkjolar, ändrör i kolfiber och titan, ljusramp på taket, Recaro-stolar, sexpunktsbälten samt brandsläckare.

Läs även:

Slutsuttet i sportiga bilstolar – Recaro i konkurs

TEST: BMW M5 CS möter Alpina D5 S – dragkamp

BMW M-chefen: Ökad vikt på nya M5 var nödvändig

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.