Hoppa till innehåll

Nya BMW 5-serie blir en teknikbomb – och lättare

Just nu utvecklar BMW nästa generation 5-serie, som får en ordentlig bantningskur och bjuder på mycket spännande teknik. Första illustrationerna och faktauppgifterna finns här!

Nya BMW 5-serie blir en teknikbomb – och lättare
Kombimodellen blir förstås storsäljaren här i Sverige. Dagens modell rymmer 560 liter – bara 40 liter mer än 3-serie Gran Turismo. Därför växer den nya modellen, som ska rymma över 600 liter.
Nya BMW 5-serie blir en teknikbomb – och lättare
En av nyheterna i nästa 5-serie är ”körassistenten”, som läser av vägen framför bilen med hjälp av kartan i navigationssystemet. På så sätt kan till exempel växlingarna anpassas efter vägens lutning. Har funnits hos Audi i ett antal år.

Även om nykomlingar som 2-serie Active Tourer och elbilen i3 blir allt viktigare för att locka nya kunder BMW, är det fortfarande 3-serien och 5-serien som är märkets storsäljare. Därför gäller det att BMW får till varje liten detalj när 5-serien ska bytas ut.

Tack vare vår illustratör Christian Schulte kan vi visa de första datorgenererade bilderna på nästa 5-serie. Som vi kan se bjuder bilen verkligen inte på någon designrevolution, men förändringarna är större än du tror. I fronten får 5-serien ännu bredare ”njurar”, smalare strålkastare och nya veck på motorhuven. Kromdetaljerna i grillen känner vi igen från resten av modellprogrammet.

Men här finns också många små ändringar som tillsammans ska sänka luftmotståndet – det är viktigt för att också sänka förbrukningen och utsläppen. Bakom de främre hjulhusen finns till exempel en ”luftgardin”, eller Air Curtain, som motverkar turbulens i hjulhusen.

Nya BMW 5-serie blir en teknikbomb – och lättare
Förändringarna på ytan är mycket försiktiga, men nästa BMW 5-serie får en hel del spännande teknik under skalet. En trecylindrig motor, till exempel!
Nya BMW 5-serie blir en teknikbomb – och lättare
Nästa BMW M5 och M6 får samma V8-motor med dubbla turbo som idag, men effekten höjs till ”över 600 hästar”.

Tvärt emot många andra nya bilmodeller blir nästa BMW 5-serie ungefär lika stor som den nuvarande modellen – den växer alltså inte nämnvärt, men trots det ska utrymmet för både passagerare och bagage bli större. Tekniken under skalet utnyttjar utrymmet på ett bättre sätt.

Dessutom blir 5-serien drygt 100 kilo lättare än dagens 5-serie tack vare användning av aluminium, kolfiber och magnesium. Det innebär att tjänstevikten för 520i Sedan hamnar på 1.570 kilo. En av alla detaljer som sänker vikten är ljuddämpningen mellan motorrum och kupé, som blir 30 procent lättare än idag.

Nästa generation av 5-serien får förstås också ta del av samma motorfamilj som resten av BMW-modellerna. Det innebär tre-, fyr- och sexcylindriga motorer där varje cylinder har en volym på 500 kubik. Motorerna får alltså en cylindervolym på 1,5, 2,0 respektive 3,0 liter. Intressant är också att bensin- och dieselmotorerna delar ungefär 60 procent av komponenterna, vilket gör dem billigare att tillverka.

En trecylindrig motor, i en 5-serie? Jajemän! I en del länder dyker nästa 5-serie upp med BMW:s trepip på 1,5 liter med direktinsprutning och turbo. Men på vissa marknader, som Kina och Ryssland, väljer köparna hellre en stor motor.

Nya BMW 5-serie blir en teknikbomb – och lättare
BMW väljer att gå vidare med Gran Turismo-modellerna, som har stort bagageutrymme, ordentligt benutrymme bak och något högre insteg.

Självklart kommer nästa 5-serie som laddhybrid. Tekniken hämtas från X5 eDrive vilket innebär att en fyrcylindrig turbomotor kompletteras med en elmotor för att ge totalt 272 hästkrafter och en räckvidd på ren eldrift på drygt tre mil.

Förutom sedan- och kombimodellerna kommer en ny 5-serie Gran Turismo med stort bagageutrymme och något högre markfrigång. I andra änden av modellprogrammet kommer också en 6-serie. Toppversionerna M5 och M6 behåller den nuvarande modellens dubbelturbo-V8, eftersom den klarar de kommande avgaskraven, men effekten ökar från dagens 560 till ”över 600 hästkrafter”.

BMW 5-serie visas upp officiellt 2016.

Illustrationer: Schulte Design

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.