Hoppa till innehåll
Recharge

Nästa Renault Megane – en elbil med bensinmotor

För att ge attraktiv räckvidd utan att prislappen svider tänker Renault använda ovanliga lösningar för sina mellanstora och större modeller.

Renault utvecklar en gemensam plattform för sina elbilar i C- och D-segmentet. Alltså mellanstora och större personbilar. Detta sänker utvecklingskostnaderna med upp till 40 procent, uppger företagets vd Fabrice Cambolive i en intervju med Auto Express.

De siktar framför allt på att ta marknadsandelar i C-segmentet där de har modellserien Megane, och då gäller det att kunna erbjuda ett lågt pris.

Kunderna efterfrågar även lång räckvidd. För att då den ekvationen att gå ihop överväger Renault att utveckla så kallade seriehybrider. Det är elbilar med en liten bensinmotor som ger extra laddning till batteriet (räckviddsförlängare).

Utformningen av den nya plattformen är inte helt beslutad. Renault överväger även laddhybrider som ett alternativ. Det lutar dock åt seriehybrider.

– Jag tror att det är mest logiskt är att gå över till seriell drift med full elektrisk dragkraft. Vi kommer med tiden att kommunicera vilken lösning vi väljer, säger vd Fabrice Cambolive.

Seriedrivlina redan utvecklad

Renault har redan tillgång till en seriehybrid-drivlina då de är delägare i Horse Powertrain tillsammans med Geely och oljebolaget Aramco. I förra veckan visade Horse Powertrain upp tre nya REX-motorer (Range Extender).

I Kina finns det redan flera seriehybrider med REX-motorer på marknaden.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Renault / Horse Powertrain

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.