Renault utvecklar en gemensam plattform för sina elbilar i C- och D-segmentet. Alltså mellanstora och större personbilar. Detta sänker utvecklingskostnaderna med upp till 40 procent, uppger företagets vd Fabrice Cambolive i en intervju med Auto Express.
De siktar framför allt på att ta marknadsandelar i C-segmentet där de har modellserien Megane, och då gäller det att kunna erbjuda ett lågt pris.
Kunderna efterfrågar även lång räckvidd. För att då den ekvationen att gå ihop överväger Renault att utveckla så kallade seriehybrider. Det är elbilar med en liten bensinmotor som ger extra laddning till batteriet (räckviddsförlängare).
Utformningen av den nya plattformen är inte helt beslutad. Renault överväger även laddhybrider som ett alternativ. Det lutar dock åt seriehybrider.
– Jag tror att det är mest logiskt är att gå över till seriell drift med full elektrisk dragkraft. Vi kommer med tiden att kommunicera vilken lösning vi väljer, säger vd Fabrice Cambolive.
Läs även: Premiär: Renault Twingo E-tech officiell – Under 20 000 euro
Seriedrivlina redan utvecklad
Renault har redan tillgång till en seriehybrid-drivlina då de är delägare i Horse Powertrain tillsammans med Geely och oljebolaget Aramco. I förra veckan visade Horse Powertrain upp tre nya REX-motorer (Range Extender).
I Kina finns det redan flera seriehybrider med REX-motorer på marknaden.
Läs även: Renault förbereder drastiska åtgärder för att spara miljarder