Hoppa till innehåll

NEW YORK: Lexus höjer lyxbilsribban med nya LS 600h

Lexus går på knock med sin nya superlyxvagn LS 600h. V8-motor plus elmotorkraft gör att bilen har prestanda som om den hade V12-motor. Lexus nya hybridbil får cirka 430 hästkrafter och riktigt vassa prestanda. (Klicka för större). Bob Carter, vice president för Lexus i USA, presenterade nya LS 600h för salongspubliken i New York. Nya […]

Lexus går på knock med sin nya superlyxvagn LS 600h. V8-motor plus elmotorkraft gör att bilen har prestanda som om den hade V12-motor.

NEW YORK: Lexus höjer lyxbilsribban med nya LS 600h
Lexus nya hybridbil får cirka 430 hästkrafter och riktigt vassa prestanda. (Klicka för större).
NEW YORK: Lexus höjer lyxbilsribban med nya LS 600h
Bob Carter, vice president för Lexus i USA, presenterade nya LS 600h för salongspubliken i New York.

Nya Lexus 600h är något så unikt som en lyxbil med miljöhänsyn. Kanske det som krävs för att en företagsboss ska vara ”pk”, det vill säga politiskt korrekt.
Tillsammans är det cirka 430 hk som matas ut via fyrhjulsdriften, från både V8-motorn och elmotorerna. Några exakta prestandauppgifter har inte getts vid bilsalongen i New York, men Lexus-folket dristar sig i alla fall till att bilen gör 0-100 km/h på ”låga fem sekunder”. Några uppgifter om bränsleförbrukning får vi inte heller, men den ska vara i nivå med ”de bästa bilarna med V8:a, faktiskt i V6-nivå.”

NEW YORK: Lexus höjer lyxbilsribban med nya LS 600h
Lexus utlovar V12-prestanda men förbrukning i V8-klass för sin nya lyxhybrid. (Klicka för större).

Lexus skräder inte orden när det gäller kombinationen av prestanda och miljöhänsyn i nya LS 600h. Det finns helt enkelt inget annat på vägen eller på ritbordet, som är i närheten av vad Lexus 600h kan leverera när det gäller utsläpp och rå motorkraft. Bilen klassas som ”Super Ultra Low Emissions Vehicle” (SULEV).
LS 600h bygger förstås på nyligen visade LS 460, men med hybriddrift och fyrhjulsdrift. Batterierna har fått utökad kapacitet jämfört med tidigare Lexus-modeller och det innebär ännu bättre förbrukningssiffror för de kortare körsträckorna.

NEW YORK: Lexus höjer lyxbilsribban med nya LS 600h
Det råder ingen brist på läder och lyx. (Klicka för större bild).

Säkerhetsmässigt har LS 600 det väl förspänt med avståndsradar och automatisk nedbromsning. Säkerhetssystemet kan via en kameran i kupén ”se” om föraren är medveten om vilken farlig situation som närmar sig och vidta åtgärder efter det. Frågan är bara om man ska se vettskrämd ut eller vara mer racingförar-cool? Ungefär som Mercedes har Lexus LS 600h ett ”presafe-system” som innebär att en mängd åtgärder vidtas när bilen/föraren är på väg in i en farlig situation.
En detalj bland många andra är att nya LS 600h får huvudstrålkastare med lysdioder, vilket lär bli den första serieproducerade bilmodellen som har denna finess. En annan finess är att bilen kan ”självparkera” med minimal insats av föraren.
Försäljningen av LS 600 startar i början på nästa år. Tillverkningen ska ske i Tahara-fabriken, på Japans östkust, den anläggning som av många inom bilindustrin betraktas som världens bästa bilfabrik. Varje bil ska vattenslipas två gånger, för hand, under lackeringen.

NEW YORK: Lexus höjer lyxbilsribban med nya LS 600h
(Klicka för större bild).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.