Det var många som höll andan den 28 mars 2010, när Volvo Personvagnar skrev under avtalet. Plötsligt var det inte amerikanska Ford som ägde den svenska kronjuvelen längre utan kinesiska Geely.
Spelet och turerna bakom hela den här jätteaffären avslöjas nu i en ny bok av Anders Nilsson och Håkan Matson, ”Volvos revansch – så befriades tigern”. Boken beskriver bland annat hur Geelychefen Li Shufu länge hade Volvo i tankarna och sedan helt enkelt klev in i Volvos monter på en bilmässa för att få tala med cheferna.
Det fanns högljudd kritik mot att Volvo blev Kinaägt och många befarade att Volvo också skulle flytta all tillverkning till Kina, men boken beskriver hur Geely istället verkar ha ”låtit Volvo vara Volvo” utan alltför mycket detaljstyrning.

Boken går igenom framgångarna, som ”Zlataneffekten” med en 500-procentig ökning av försäljningen helgen efter första reklamfilmen och hur Volvo gjort en otrolig varumärkesresa och numera beskrivs som ”coola” av vissa – något som var otänkbart för bara några år sedan.
Men boken beskriver också motgångarna, som Geelychefen Li Shufus uttalande om att Volvo har ”för skandinavisk design” och att Volvo behövde en lyxig utmanare till Mercedes S-klass, och att Volvo till viss del drabbats av ”växtvärk” i form av kvalitetsproblem med dåliga resultat i exempelvis JD Powers undersökningar och vår begagnatdatabas.
Det hade dock varit bra om även Volvos sena uppvaknande i ”laddfrågan” hade hamnat mer under luppen i boken: Volvo har först nu erkänt att efterfrågan på laddhybrider underskattats ordentligt och första nya elbilen (bortsett från C30 Electric) kommer först i år.

Vi får också veta en del intressanta berättelser från ”bakom kulisserna” som avslöjar hur det kan fungera hos en stor bilkoncern.
Utskällning av premiumchefen
Volvo ingick i Fords ”premiumfamilj” som kallades Premier Automotive Group och som leddes av Wolfgang Reitzle, tidigare utvecklingschef hos BMW. Han röt en gång till ordentligt mot de anställda på Volvo som gick omkring i bekväma innetofflor och noppiga tröjor. ”Ser man ut som ni gör kommer ni aldrig fatta vad premium är”, ska han ha skrikit vid ett tillfälle.
Inga pennor
Under den svåra finanskrisen 2008 fick de anställda på Volvo känna på betydelsen av hårda sparkrav. Resorna drogs ned till ett minimum och en anställd beskriver hur teamet inte ens hade pennor i arbetet med XC60. ”Någon fick åka till Ikea och plocka på sig sådana där korta blyertspennor så vi kunde fortsätta jobba med projektet”, säger en medarbetare i boken.

Snål V50 var ett källarprojekt
Volvo utvecklade en ”snålversion” av den lilla C30-modellen för att kapa utsläppen av koldioxid, som allt fler började prata om under 2000-talet. En grupp ingenjörer körde samtidigt igång ett hemligt ”källarprojekt” som gick ut på att snåloptimera även V50-modellen. Resultatet blev Volvo V50 DRIVe som sålde riktigt bra.
Ola Källenius påtänkt som Volvochef
För några år sedan rekryterades tysken Stefan Jacoby som vd för Volvo Cars (innan Håkan Samuelsson), men Stefan Jacoby var inte förstahandsvalet. Först gick faktiskt frågan till Ola Källenius på Mercedes, som nu är på väg att bli koncernchef för hela Daimler. Han valde alltså att stanna i Tyskland istället för att ta jobbet på Volvo.
