Vår utsände Chirstoffer Lindén befinner sig just nu på plats och bevakar årets F1-tävling i Barcelona. Hela hans reportage kommer du att kunna läsa i årets upplaga av auto motor & sports F1- & Indycar-magasin!
Många fans blev upprörda och är fortfarande det när hela världsmästerskapet avgjordes under ett sista varv där Verstappen på fräscha däck fick fri luft fram till Hamilton som hade lämnat ute på äldre däck i hopp om målgång bakom säkerhetsbil. Dessutom hade varvade bilar mellan dom släppts förbi för att verkligen spetsa till avslutet.
Internationella Bilsportförbundets (FIA) gick nyligen ut med ett åtgärder för att förbättra beslutprocessen som ska undvika liknande händelser i framtiden. Men FIA:s beslut att peta tävlingsledaren efter den kontroversiella avslutningen har delat folket i paddocken och de två största profilerna höll inte tillbaka på sina åsikter.
Den nya F1-världsmästaren Max Verstappen tyckte att man hade lagt för stor belastning på Michael Masi. Man hade satt väldigt hög press på hans beslutsförmåga i stridens hetta och får nu bära huvudet för det som hände.

– Det är inte korrekt. Han har blivit riktigt ’slängd under bussen’. Och att nu sparka honom tycker jag är otroligt. Jag tycker han var väldigt kapabel som tävlingsledare, säger holländaren.
Michael Masi blir i fortsättningen ersatt av två alternerande tävlingsledare, Nils Wittich och Eduardo Frietas, och båda har haft motsvarande positioner i andra FIA-serier. Även Lewis Hamilton var kritisk till bedömningsprocessen men vill i stället se över valet av domarna.
– Jag vill se mera kvinnor i domarrummet. Jag tror vi bara hade en eller två förra året. Vi måste också klargöra att vi inte har opartiska domare också. Några är väldigt goda vänner med förare, reser tillsammans och föredrar någon vid beslut. Vi behöver personer som är opartiska när beslut ska tas, säger Hamilton.
Båda förarna lyfter fram viktiga saker kring detta och man får väl fråga sig om lösning FIA presenterade faktiskt var en lösning. De vill visa sig som räddaren i situationen medan det är dom som borde bära fulla ansvar av det som skedde. Men går man ut och säger att man gjorde fel devalveras Verstappens första VM titel enormt. Så man har backat in sig i ett hörn och detta var väl lösningen man kom fram till för att fortsätta på något sätt.
Många säger förtroendet är gått för Masi men kontentan är att oavsett vem som satte i hans position kunde samma händelseförlopp skett eftersom det gick enligt regelboken som FIA har satt. Det finns dock risker med att alternera mellan två olika tävlingsledare och där öppnar man upp för nya kontroverser. Ifall de börjar bedöma inkonsekvent är problemet långt ifrån löst och huvuden har redan rullat innan man har hittat den riktiga lösningen.
En ny, spännande F1-säsong står för dörren men FIA lämnar dörren öppen för nya kontroverser.