Det finns tio gånger så många elbilar i trafik i Europa i dag jämfört med för fem år sedan. Men under samma period har antalet offentliga laddpunkter bara blivit två och en halv gånger fler. Det skriver branschorganisationen Acea, och uppmanar alla EU:s medlemsländer att skyndsamt öka sina investeringar i laddinfrastruktur.
Enligt analysföretaget McKinsey kommer det behövas 6,8 miljoner laddpunkter i Europa om EU ska nå sina klimatmål om 55 procent sänkta utsläpp till 2030. Det är dubbelt så många som föreslagits av EU-kommissionens egna utredning, och kräver att det öppnas 2 000 nya laddpunkter i Europa – varje dag. Just nu tillkommer färre än 2 000 i veckan.
En så snabb utbyggnad kommer att kosta pengar – den årliga kostnaden skulle uppskattningsvis hamna kring 85 miljarder kronor. Men Acea menar att investeringen trots det är relativt liten sedd i relation till jämförbara projekt. Det skulle också innebära stora miljömässiga fördelar, skriver de.
Acea är en intresseorganisation för Europas biltillverkare. Samtidigt som de uppmanar den offentliga sektorn att investera i laddinfrastruktur är ansträngningen från branschens egen sida relativt blygsam. Laddnätverket Ionity, som ägs gemensamt av jätteföretagen BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz och Volkswagen-koncernen, har hittills installerat 1 665 laddpunkter på 410 platser i Europa.
Det kan jämföras med det relativt sett minimala företaget Tesla, som redan för ett år sedan på egen hand hade öppnat 6 000 snabbladdare på 600 platser utmed kontinenten.