Volkswagen T-Roc som lanserades 2017 följde suvtrenden och blev en stor succé. 2021 gjordes en ansiktslyftning.
Nu är det dags för en helt ny generation på en ny plattform, MQB Evo, som ger tillgång till modernare teknik.

Nya Volkswagen T-Roc har vuxit 122 mm på längden. Axelavståndet har ökat med 28 mm, vilket ger större innerutrymme. Även lastutrymmet har vuxit något, från 445 till 465 liter.
Formspråket har anpassats mer till de elektriska ID-bilarna. Det går att beställa avancerade matrisstrålkastarna IQ.Light.

Karossformen har slipats så att luftmotståndet minskat med 10 procent. För att ytterligare minska förbrukningen är alla motorer hybrider. Först mildhybriden eTSI på 1,5 liter och 150 hk. Den har en sjustegad DSG-växellåda.
Priser och alla tekniska data blir officiella i samband med säljstarten senare i år.

Läs även: Beggat: T-Roc 2018-2024 – roligare än Golf
Större motor och fyrhjulsdrift
Nästa år kommer en konventionell elhybrid som kan köra på el i högre hastigheter.
Precis som föregående generation kommer även ett fyrhjulsdrivet alternativ att erbjudas. 4Motion-versionen drivs av en 2,0-liters mildhybrid.
Läs även: Prov: T-Roc R – nu med 300 hästkrafter