Hoppa till innehåll

Ny Volkswagen T-Roc officiell – större och snålare

En ny plattform med hybridteknik och bättre aerodynamik ska göra nya Volkswagen T-Roc snålare. Fyrhjulsdrift finns kvar som alternativ.

Volkswagen T-Roc som lanserades 2017 följde suvtrenden och blev en stor succé. 2021 gjordes en ansiktslyftning.

Nu är det dags för en helt ny generation på en ny plattform, MQB Evo, som ger tillgång till modernare teknik.

Volkswagen TRoc framifrån och bakifrån. Foto: VW
Innerutrymmena har förbättrats. Foto: Volkswagen

Nya Volkswagen T-Roc har vuxit 122 mm på längden. Axelavståndet har ökat med 28 mm, vilket ger större innerutrymme. Även lastutrymmet har vuxit något, från 445 till 465 liter.

Formspråket har anpassats mer till de elektriska ID-bilarna. Det går att beställa avancerade matrisstrålkastarna IQ.Light.

VW T-Rock bagageutrymme
Bagageutrymmet har bara vuxit med 20 liter trots att bilen blivit 122 mm längre. Foto: VW

Karossformen har slipats så att luftmotståndet minskat med 10 procent. För att ytterligare minska förbrukningen är alla motorer hybrider. Först mildhybriden eTSI på 1,5 liter och 150 hk. Den har en sjustegad DSG-växellåda.

Priser och alla tekniska data blir officiella i samband med säljstarten senare i år.

Volkswagen T-Roc förarmiljö
Nya T-Roc har Volkswagens modernaste infotainmentsystem. Foto: VW

Större motor och fyrhjulsdrift

Nästa år kommer en konventionell elhybrid som kan köra på el i högre hastigheter.

Precis som föregående generation kommer även ett fyrhjulsdrivet alternativ att erbjudas. 4Motion-versionen drivs av en 2,0-liters mildhybrid.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volkswagen

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.