Hoppa till innehåll
Recharge

Nya Alpine A290 är inte en Renault 5

Alpine visar nu upp sin heta ”hatch” A290. Minst 180 hästar och F1-inspirerade detaljer gör A290 till en bil som väcker habegär.

John Sempill

Nya Alpine A290 markerar början på Alpines helelektriska ”drömgarage”, som enligt uppgift får sällskap av en GT C-crossover och nya Alpine A110 på sikt.

Men till ämnet: trots de visuella likheterna med Renault 5 finns det mycket som gör Alpine A290 helt unik. Den respekterar Alpines tre grundpelare, som är prestanda, smidighet och lättvikt. 

Två effektnivåer erbjuds – basversionen samt GT Premium med 180 hk, och 220 hk hos GT Performance och GTS. För bästa sportkänsla har gasresponsen kalbrerats: vilket kort sagt innebär att du får rätt fingertoppskänsla (tåtoppkänsla?) trots elmotorns annars direkta svar. 

Toppversionen tar sig från 0–100 km/h på 6,4 sekunder och med OV-knappen – overtake – får du maximalt vrid så länge knappen är intryckt. Men som längst i tio sekunder. Perfekt när du ska köra om den som kör för långsamt framför dig. 

Batteriet erbjuds i storleken 52 kWh och räckvidden uppges hamna på 38 WLTP-mil. 

Beroende på tillval och paket är klädseln gjord i återvunnen plast, hampa-fiber alternativt tyg, med en A-logga på den övre delen av ryggstöden för att påminna dig om att du kör en … assnabb elbil. 

Information om när den eventuellt kommer till Sverige har inte kommunicerats. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Alpine

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.