Med begreppet laddhybrider på allas läppar lämpar det sig särskilt väl att Mercedes-AMG nu lanserar nya laddisen Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Den kommer som kombi och sedan – komplett med 585 hästar. Med den särskilda Race Start-funktionen, som finns i AMG Dynamic Plus-paketet, får du dessutom tillgång till 612 hk för den extra knuffen.

Denna prestandavagn bjussar på en fin specifikationslista. Direkt iögonfallande är den elektroniskt begränsade topphastigheten på 280 km/h. På ren eldrift kommer du sedermera upp i en hastighet av 140 km/h och får en räckvidd på 100 km.

Motorn är en treliters sexa i kombination med en 120 kW-elmotor. Accelerationen från 0–100 km/h går på 3,8 sekunder och det totala vridmomentet ligger på 750 Nm.

– Som laddhybrid kombinerar nya E 53 Hybrid prestanda och effektivitet, säger Michael Schiebe, vd för Mercedes-AMG, enligt en pressrelease.
– Tack vare vårt elektriska utbud kan många vardagsresor göras helt med eldrift. Samtidigt utrustas bilen generöst, inklusive fullt justerbar fyrhjulsdrift och bakhjulsstyrning. Därmed kan vi erbjuda våra kunder ett fordon som möter deras höga förväntan.


Förutom en förstärkt kaross för att styva upp chassit samt ge en vassare styrkänsla, har nya Mercedes-AMG E 52 Hybrid 4Matic+ smyckats med flera kännetecknande designelement.

Bland annat är grillen upplyst som standard plus att framskärmarna är 11 mm bredare på vardera sida jämfört med Mercedes-Benz E-Klass.
I originalutförande kommer den med 19-tumsfälgar medan fälgar i 20 alternativt 21 tum går att beställa som tillval.
På insidan omsveps du av en ”harmonisk helhet”, som pressmeddelandet på ett poetiskt vis uttrycker det.

Detaljer i grå ask, elektriskt ställbara stolar klädda i Artico-material och Microcut-mikrofiber och kontrasterade röda sömmar är standard, med sportstolar som tillval.
Förutom körprogrammen Comfort, Sport, Sport+, Smoothness och Individual, kommer även två nya: Electric och Battery Hold.
I körläget Electric startar bilen helt tyst så du slipper väcka dina grannar när du ska iväg på morgonen. Och när batterinivån är låg eller om du som förare vill ha lite mer motorstyrka, träder det intelligenta systemet i kraft varpå förbränningsmotorn hälsar på.
Väljer du Battery Hold-läget hamnar bilen i ett körläge där elmotorn och förbränningsmotorn fungerar i perfekt harmoni enligt rådande trafiksituation.

Är du i stället intresserad av att sticka ut skulle vi slå ett slag för Edition 1-versionen. Den kommer i två färgval: Manufaktur Alpine Grey samt Manufaktur Opalite White Magno. Men vänta inte för länge då Edition 1 endast finns att beställa i ett år efter lansering.

Särskilda stripes, mattsvarta fälgar och svartlackerade bromsok med AMG-loggan i vitt tillhör också den munvattnade Edition 1-versionen.
Men tro inte att det är slut där. Ett AMG Dynamic Plus-paket finns också. Detta innebär en AMG-ratt i Nappa-läder och Microput-mikrofiber komplett med rattknappar, komposit bromsar i modellen större, röda bromsok, en elektroniskt styrd diffspärr plus en hel del annat godis som du lär gilla men egentligen inte behöva.