Rekordet sattes av Audis test- och utvecklingsförare Frank Stippler och bilen är en förproduktions-RS 3 med en 2,5-liters femcylindrig TFSI-motor.
Förutom den Audi-klassiska femman på 400 hk och ett vridmoment på 500 Nm var det bilens optimerade väghållning som möjliggjorde rekordtiden på 7:33.123.

– Det var nyckeln till bedriften. Nya RS 3 svänger in i kurvorna med mer vilja tack vare finjusteringar – inklusive bromsmomentfördelning – vilket gör att bilen kan positionera sig tidigare och ännu bättre ut ur kurvorna, säger Frank Stippler, enligt Audis pressmeddelande.
– Resultatet är en svagare styrvinkel från apex och ut ur kurvan. Detta ger mindre friktion och tidigare acceleration, vilket tillåter mer momentum och fart ut på den följande rakan.

Den förbättrade väghållningen i nya Audi RS 3 är resultat av den fullt variabla momentfördelaren, ESC-systemet samt de valbara aktiva RS-dämparna.

Förutom TFSI-motorn utrustas nya Audi RS 3 med Pirelli P Zero Trofeo R-däck och 19-tums keramiska bromsar. Den uppgraderade produktionsbilen blir beställningsbar i slutet av augusti.
Läs även:
Nu kommer uppdaterade Audi RS 3 – prisuppgifter klara