Hoppa till innehåll

Nya BMW får 3-cylindrig motor!

”Downsizing” är trenden de närmaste åren och vi får vänja oss vid små (men starka) motorer också i stora bilar. Även BMW kommer med trecylindriga motorer! Först ut är en snålversion av nya 1-serien 2011. BMW:s 1-serie kommer i helt ny upplaga 2011, med fler karossvarianter, fler elektroniska hjälpsystem och – trecylindrig motor! BMW har […]

”Downsizing” är trenden de närmaste åren och vi får vänja oss vid små (men starka) motorer också i stora bilar. Även BMW kommer med trecylindriga motorer! Först ut är en snålversion av nya 1-serien 2011.

Nya BMW får 3-cylindrig motor!

BMW:s 1-serie kommer i helt ny upplaga 2011, med fler karossvarianter, fler elektroniska hjälpsystem och – trecylindrig motor!

BMW har spännande nyheter på gång på Frankfurtsalongen i höst, och 2010 är det dags för nya 5-serien, som sedan och kombi. Efter det, 2011, kommer 1-serien i helt ny upplaga, och då händer det saker.

Nya 1-serien blir större och rymligare, och den kommer i flera olika karossvarianter. Bland annat en som ska konkurrera direkt med Audi A3 Sportback. Men mest överraskande är att nya 1-serien kommer med en helt ny motorfamilj – med tre cylindrar!

BMW jobbar hårt med att sänka bränsleförbrukningen hos alla modeller och har här lyckats bättre än de flesta konkurrenterna. Om ett par år visar BMW att man tar begreppet ”downsizing” bokstavligt: på de minsta motorerna skär man helt enkelt bort en cylinder. De allra snålaste BMW-modellerna blir trecylindriga.

Förminskningen av motorerna har visat sig vara ett effektivt sätt att påtagligt sänka bränsleförbrukningen, och med den nyaste turbotekniken behöver man inte offra styrka och prestanda när slagvolymen krymper.

Volkswagen har gått före på den här kanten, och Golf och Passat med 1,4-litersmotorer är helt normalt numera. Ändå ligger effekterna på 140 till 170 hästkrafter. Och förbrukning är mycket låg. Även när det gäller trecylindrigt ligger VW långt framme, och nya Polo kommer till hösten med en 1,2-liters bensintrea på 60 alternativt 70 hästkrafter. Som TSI med turbo ger den 105 hästar, och den versionen kommer senare att erbjudas även till Golf och Audi A3.

Också BMW jobbar alltså på en trecylindrig motorfamilj. Den utvecklas helt i egen regi, och inte tillsammans med PSA, som det ryktats tidigare. Med turboöverladdning ger även en trecylindrig motor kraft nog för en BMW, och effekten ska börja på 110 hästkrafter, enligt tyska auto motor und sport.

Enligt sajten Sky Motoring får BMW:s trecylindermaskiner volymen 1,35 liter, och effekten skulle börja på 163 hästkrafter, med vridmomentet 190 Nm. Dessa uppgifter är obekräftade, och när Sky påstår att samma 1,3-literstrea kan ge upp till 241 hk/260 Nm finns nog anledning att ta uppgiften med en ordentlig nypa salt.

Sky hävdar också, utan att ange källan, att en ny serie fyrcylindriga turbomotorer ska ge mellan 273 och 321 hästkrafter och bidra till ytterligare sänkning av bränsleförbrukningen i snålsatsningen Efficient Dynamics.

Läs allt om nya 1-serien och nästa 3-serien i auto motor & sport nr 11/09 som ligger i kiosken den 15 maj.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.