Volkswagen ID. Buzz var på allas läppar inför premiären men när den lanserades var det många, men långt ifrån alla förstås, som tappade intresset. Den var bra, men inte lika karismatisk som vissa hoppats.
När vi testade folkvagnen fick den dela segern med syskonet Multivan. Buzz är bra, men är den kanske inte lite väl mycket som en helt vanlig bil?

Zeekr Mix har ett antal ess i rockärmen för att maxa habegäret. Retrodesign saknar den dock. Kineserna har istället valt ett klart futuristisk designspråk som är väldigt annorlunda jämfört med märkets andra familjebuss 009.
Mer inspirerande är de 421 hästkrafter som bilen kommer med. Accelerationen från stillastående upp till 100 km/h tar 6,8 sekunder.
ID.Buzz kan inte fås med mer än 340 hästar, men då är bilen fyrhjulsdriven. Mix är, i alla fall än så länge, endast tillgänglig med bakhjulsdrift.

Räckvidden är 700 km enligt CLTC-körcykeln, ifall bilen är utrustad med NMC-batteriet på 107 kWh. Med LFP-batteriet på 76 kWh är det 550 kilometer som gäller.
Laddningen från 10–80 procent tar 10,5 minuter för det mindre batteriet. Detta delvis med hjälp av spänningen på 800 volt.
På längden är Mix 4 668 millimeter lång. 4,4 centimeter färre än för den kortare av de två tillgängliga ID.Buzz.

Priset och tillgängligheten kan vi inte säga mycket om. Eller jo, att den inte kommer till Sverige kan vi nog slå fast. Tyvärr.
Den billigaste Mix:en börjar på 279 900 yuan (ca 415 000 kr) i Kina. Bilen med det större batteriet har ett grundpris på 299 900 yuan (445 000 kr).
