Hoppa till innehåll
Recharge

Nya Ferrari 849 Testarossa bjuder på renodlad eldrift

Testarossa är tillbaka – över 1 000italienska hästar, den största turbon i en produktions-Ferrari samt fysiska rattknappar. Så långt kommer du på ren eldrift.

John Sempill

Nya Ferrari 849 Testarossa tar över stafettpinnen från SF90 Stradale, med ett namn som paketerar 70 år av Ferrariröda bilar från Maranello.

Motorhuven täcker en mittmonterad dubbelturbo-V8, som med laddhybridteknik ser till att leverera 1 036 hk (1 050 cv). Ytterligare nästan 50 hk sedan SF90 Stradale, som nya 849 Testarossa alltså ersätter.

Ferrari 849 Testarossa och Ferrari 849 Testarossa Spider.
Ferrari 849 Testarossa eller Ferrari 849 Testarossa Spider i kulören Giallo Modena – vilken väljer du, och varför? Kommentera nedan! Foto: Ferrari

Enligt pressmaterialet från Ferrari har V8-motorn fått en fullständig ombyggnation samt att turbon är helt ny – den största hittills i en produktions-Ferrari.

Elmotorerna är tre till antalet varav en sitter bak och två på framaxeln. Den bakre är emellertid utvecklad med erfarenhet hämtad från Formel 1-teamet. Och visst innebär detta valbar fyrhjulsdrift.

Ferrari 849 Testarossa bakifrån.
I och med nya Ferrari 849 Testarossa får du som kund en mer generös garanti – du får alltså 16 års fabriksgaranti på högvoltsbatteriet. Alltså dubbelt så lång tid. Utan extra kostnad, dessutom. Foto: Ferrari
Interiören till Ferrari 849 Testarossa.
Med Ferrari F80 lärde vi oss vad en 1+1 är. Ferrari 849 Testarossa forsätter på samma spår, med fokus på föraren. Stolarna finns i två versioner: kolfiber alternativ med skräddarsydd stoppning. Foto: Ferrari

Det här ger en 0–100 km/h-tid på 2,3 sekunder och en toppfart på 330 km/h. 

Ratten har sedermera begåvats med fysiska knappar – vilket lär vara en tacksam nyhet för alla som inte gick i gång på touchknapparna. 

Har du lust att köra endast på batteriet får du en räckvidd på cirka 25 km tack vare batteriet på 7,45 kWh. Priset? Det får vi återkomma om.

Ferrari 849 Testarossa Assetto Fiorano snett framifrån.
Går du inte i gång på rött eller gult i Spider-utförarande, kanske du hellre väljer en Ferrari 849 Testarossa Assetto Fiorano. Den utrustas på ett alldeles unikt vis, bland annat en viktminskning med 30 kg. Foto: Ferrari
Ferrari 849 Testarossa Assetto Fiorano snett bakifrån.
Kolfiberfälgar à la 20 tum minskar den ofjädrade vikten. Foto: Ferrari

Ferrari 849 Testarossa i siffror

FÖRBRÄNNINGSMOTOR

  • Layout Dubbelturbo V8 – torrsump
  • Total cylindervolym 3 990 cc
  • Borrning och slag 88 x 82 mm
  • Maximal effekt* 830 hk @ 7 500 varv/min
  • Maximalt vridmoment 842 Nm @ 6 500 varv/min
  • Maximalt varvtal 8 300 varv/min
  • Kompressionsförhållande 9.54:1
  • Specifik effekt 208 hk/l

ELSYSTEM

  • Maximal effekt i eDrive-läge 163 hk
  • Batterikapacitet 7,45 kWh
  • Maximal räckvidd i eDrive-läge 25 km

MÅTT OCH VIKTER

  • Längd 4 718 mm
  • Bredd 2 304 mm
  • Höjd 1 225 mm
  • Hjulbas 2 650 mm
  • Spårvidd fram 1 678 mm
  • Spårvidd bak 1 673 mm
  • Torrvikt* 1 570 kg
  • Torrvikt/effekt-förhållande 1.5 kg/hk
  • Viktfördelning 45% fram / 55% bak
  • Tankvolym 68 liter
  • Bagageutrymme 74 liter

* Beroende på tillval.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Ferrari

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.