Nya Ferrari 849 Testarossa tar över stafettpinnen från SF90 Stradale, med ett namn som paketerar 70 år av Ferrariröda bilar från Maranello.
Motorhuven täcker en mittmonterad dubbelturbo-V8, som med laddhybridteknik ser till att leverera 1 036 hk (1 050 cv). Ytterligare nästan 50 hk sedan SF90 Stradale, som nya 849 Testarossa alltså ersätter.

Enligt pressmaterialet från Ferrari har V8-motorn fått en fullständig ombyggnation samt att turbon är helt ny – den största hittills i en produktions-Ferrari.
Elmotorerna är tre till antalet varav en sitter bak och två på framaxeln. Den bakre är emellertid utvecklad med erfarenhet hämtad från Formel 1-teamet. Och visst innebär detta valbar fyrhjulsdrift.


Det här ger en 0–100 km/h-tid på 2,3 sekunder och en toppfart på 330 km/h.
Ratten har sedermera begåvats med fysiska knappar – vilket lär vara en tacksam nyhet för alla som inte gick i gång på touchknapparna.
Har du lust att köra endast på batteriet får du en räckvidd på cirka 25 km tack vare batteriet på 7,45 kWh. Priset? Det får vi återkomma om.


Ferrari 849 Testarossa i siffror
FÖRBRÄNNINGSMOTOR
- Layout Dubbelturbo V8 – torrsump
- Total cylindervolym 3 990 cc
- Borrning och slag 88 x 82 mm
- Maximal effekt* 830 hk @ 7 500 varv/min
- Maximalt vridmoment 842 Nm @ 6 500 varv/min
- Maximalt varvtal 8 300 varv/min
- Kompressionsförhållande 9.54:1
- Specifik effekt 208 hk/l
ELSYSTEM
- Maximal effekt i eDrive-läge 163 hk
- Batterikapacitet 7,45 kWh
- Maximal räckvidd i eDrive-läge 25 km
MÅTT OCH VIKTER
- Längd 4 718 mm
- Bredd 2 304 mm
- Höjd 1 225 mm
- Hjulbas 2 650 mm
- Spårvidd fram 1 678 mm
- Spårvidd bak 1 673 mm
- Torrvikt* 1 570 kg
- Torrvikt/effekt-förhållande 1.5 kg/hk
- Viktfördelning 45% fram / 55% bak
- Tankvolym 68 liter
- Bagageutrymme 74 liter
* Beroende på tillval.
Läs även: PREMIÄR: Ferrari F80 – ensitsig superbil med plats för två