Fiat har visat upp ett nytt koncept som blåser nytt liv i en av märkets mest älskade modeller. Nya Grande Panda 4×4 är en retrodoftande nytolkning av 80-talets ikoniska Panda 4×4 – en småbil som blev känd för att ta sig fram nästan överallt.
Konceptet bygger på den nyligen lanserade Fiat Grande Panda och delar teknik med Stellantis nya Smart Car-plattform.
Läs också: PROV: Fiat Grande Panda
Plattformen innebär att bilen kan erbjudas med både eldrift, mildhybrid eller ren bensinmotor. Men just 4×4-konceptet har fått en ”elektrifierad innovativ bakaxel”, enligt Fiat själva. Det antyder att en liten elmotor på bakaxeln ger fyrhjulsdrift när det behövs: ett system som påminner om lösningen i konkurrenten Dacia Duster 4×4.
Fiat har ännu inte bekräftat om bilen faktiskt ska sättas i produktion. Men Europachefen Gaetano Thorel säger till brittiska Autocar att ”vi kommer ha den här bilen på vägarna – men inte imorgon”. Enligt honom har efterfrågan på en fyrhjulsdriven Panda varit stor ända sedan Grande Panda lanserades, och företaget vill gärna möta den efterfrågan.
Design med nostalgisk blinkning
Designen är en tydlig blinkning till originalet från 1983, med en djup vinröd kulör, takräcke, stålfälgar, kraftig hasplåt och grova detaljer kring dörrarna.

På sidorna syns stansade ”PANDA”-bokstäver i plåten – ett designelement från den klassiska modellen. Konceptet premiärvisades under Grande Panda Hybrid Media Drive i Turin.
Grande Panda är tänkt att bli en global modell, med tillverkning planerad på tre kontinenter. För att möta olika marknaders behov kommer den kunna erbjudas som elbil, hybrid, bensin eller till och med gasbil. Det är ännu oklart vilka versioner som kommer till Sverige.
Läs även: Renault 4 Savane – utmanar Volvo EX30 Cross Country