Hoppa till innehåll
Recharge

Nya Fisker Pear – elbil från 320 000kr

Fisker visar upp tre nya elbilar: En kompakt stadsbil som rymmer sex personer, en sportbil med en räckvidd på över 96 mil och en lättviktig pickup.

Fisker visade upp tre nya elbilar och en terrängmodell av Fisker Ocean kallad Force-E på sin Product Vision Day 2023 som hölls natten till fredag svensk tid. Mest intressant är kompakta, 4,5 meter långa, Fisker Pear (Personal Electric Automotive Revolution) som ska rymma sex personer – men kostar bara från 29 900 dollar eller 320 000 kronor.

Fisker Pear håller kostnaderna nere tack vare att den bygger på tillverkarens SLV-1-plattform som har 35 procent färre komponenter. Den nya elbilen är tänkt att tilltala unga människor i städer. Exempelvis har Fisker skapat en baklucka, som de kallar ”Houdini Trunk”, som fälls ner in i bilen vilket underlättar i trånga utrymmen. Fisker Pear har också en frunk men som de har valt att kalla ”froot” (front boot).

En blå bil med svart bagageutrymme på utställningen för Nissan:s elbilar. (AI text)
bilens inre på natten (AI text)

Stolarna i Fisker Pear går även att fälla ned om man skulle vilja sova i bilen eller, om man väljer den femsitsiga versionen, titta på film på den roterbara 17,1-tumsskärmen.

Fisker Ronin – fyrdörrars elcab med 96 mils räckvidd

Förutom Pear visade Fisker även upp sportbilen Ronin. Enligt tillverkaren är den världens första helelektriska fyrdörras cab. Ronin ska få över 1 000 hästkrafter från tre elmotorer och klara av 0–96 km/h på 2 sekunder.

En framtida bil utställd (AI text)
En bil visas upp på en bilmesse. (AI text)
Taket på Fisker Ronin ska vara fällbart, något tillverkaren menar att man är först med på en fyrdörrars elbil.

Men det är räckvidden som imponerar mest. Enligt Fisker ska den klara av 96 mil (!) mellan laddningar.

Fisker Alaska – ”världens lättaste”

Fisker visade dessutom upp en ny el-pickup kallad Alaska som bygger på en förlängd anpassning av Fisker Oceans FT31-plattform. Fisker Alaska får en räckvidd på mellan 37 och 54 mil och ska vara världens lättaste el-pickup, enligt Fisker. Likt Fisker Pear får Alaska en ”Houdini”-lik avdelare som ger enkel åtkomst till flaket inifrån bilen. Priserna ska starta på 45 400 dollar, motsvarande 485 000 kronor.

En man står bredvid en röd lastbil vid Detroit Auto Show. (AI text)
Grundare och vd Henrik Fisker med elpickupen Fisker Alaska.
En person står framför en lastbil. (AI text)
”Houdini”–väggen som skiljer Fisker Alaskas kupé från flaket kan fällas ned.

Leveranserna av Fisker Pear och Alaska förväntas dra igång 2025. Fisker Ronin har inte fått något bekräftat datum ännu men tillverkaren meddelar att bara ett begränsat antal kommer att byggas.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.