
På fredag, 18
november, öppnar Los Angeles Auto Show för publiken och idag onsdag springer
världspressen ut i montrarna för att se alla nyheter. Bland dessa återfinns de
uppdaterade versionerna av Ford Mustang och då snackar vi inte ”2012:or” utan
faktiskt årsmodell 2013, som rullar ut till handlarna under nästa vår.
Förra året, årsmodell
2011, var ett ”stort” år då man dels introducerade den moderna och
efterlängtade 5,0-liters V8:an till Ford Mustang med 412 hk. I den mera
påkostade GT-modellen gav motorn 420 hk och 529 Nm. Men Ford lanserade även ett
kraftfullt V6-alternativ till Mustang med en motor på 3,7 liter med 305 hk och
380 Nm. Observera att vi för enkelhetens skull håller oss till amerikanska
hästkrafter (hp), omräknat till europeiska hästkrafter blir det några extra
hästar.
Till nästa
årsmodell – som alltså blir 2013 – tar Ford ett nytt kliv och lanserar både
kosmetiska nyheter, liksom flera valbara alternativ samt uppgraderade
drivlinor. Den vanliga V8-basmodellen får 420 hk, V6:an är oförändrad och Boss
302 ligger kvar på sin tidigare effekthöjning till 444 hk.

På utsidan noterar
vi en lite annorlunda front, speciellt i nederkant. Strålkastarna har fått
kraftfullare ljusteknik och lysdioder som ska ge en modernare känsla. Det finns även
lysdioder i bakljusen och dessutom nedåtriktade ljus i sidobackspeglarna som
ger formen av den galopperande hingsten på marken när man öppnar dörren vid mörker.
På utsidan hittar
vi också nya fälgmodeller i storlekar från 17 till 19 tum. Som tidigare finns
det Brembo-bromsar att välja till och de har unika 19-tumshjul. Inuti bilen
finns numera möjlighet att välja till de Recaro-stolar som bara fanns i Shelby
GT500 och Boss 302, antingen i skinn eller tyg. Mellan de runda
instrumenttavlorna finns en ny, liten bildskärm som ger föraren ny information
och nya möjligheter. Bland annat kan g-krafter redovisas och en ”julgran” för dragracingstart visas.
”GT Track Pack” är
en ny mix av tillbehör för den som vill smiska bana ibland med sin Mustang.
Extra kylning till motorn ingår, liksom speciella bromsklossar, Torsen-diff
till bakaxeln (precis som i Boss 302) och större kylare.
Har man tålamod
att vänta så kan det hända mycket nytt i den nästkommande årsmodellen, 2014/2015.
Då firar Mustang 50-årsjubileum (första årsmodellen var ”1964 ½”) och det
ryktas om en helt ny bil. Bland annat ska Ford (äntligen) släppa sargen och
erbjuda bilen med individuell bakhjulsfjädring (jodå, nuvarande modell har stel
bakaxel, helt efter kundernas önskan).