Hoppa till innehåll

Nya Kia Soul – same same but different

Den europeiska versionen av nya generationen Kia Soul premiärvisas i Frankfurt. Tekniskt är det mesta nytt på andra generationen Soul – men kan du se på vilka punkter designen ändrats?

Nya Kia Soul – same same but different
Andra generationen Kia Soul är helt ny. Men inte är det några djärva hopp i designen, precis. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det klassiska, asiatiska talesättet ”same same but different” går att klistra rakt över sidan på nya Kia Soul. Nästan allting på den andra generationen Soul är nytt eller förbättrat – ändå går det nästan inte att se skillnad på designen.

Anledningen till att Kia och chefsdesignern Peter Schreyer för en gångs skull varit försiktiga är Souls popularitet i USA. Kia Soul är en riktig succé och ligger på tredjeplats i Kias lista över de modeller som säljer bäst.

Andra generationen Kia Soul visades i USA för ett halvår sedan och den bil vi ser på de här bilderna är den europeiska versionen, redo att premiärvisas på Frankfurtsalongen. Nya Soul delar plattform med Kia Ceed och det gör att den växer en aning på alla ledder. Axelavståndet sträckts ut med 20 millimeter (2.570 mm), bredden har ökat med 15 millimeter (1.800 mm) men höjden är densamma (1.610 mm). Bagagevolymen har vuxit från 340 till 354 liter.

Nya Kia Soul – same same but different
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Invändigt hittar vi mera påkostade och inte så ”plastiga” material, jämfört med första generationen Kia Soul. Ljudisoleringen har förbättrats (- 3 dB) och det finns skinnklädsel och ventilerade framsäten, liksom panoramasoltak att välja till. Det går också att välja till LED- och xenonlampor.

För att göra sin Kia Soul lite mer personlig går det att välja mellan tre olika takfärger – svart, vit och röd – samt elva kulörer för exteriörlacken.

De två motorerna 1,6-liter, bensin och diesel, har förbättrats med lägre förbrukning men de exakta siffrorna får vi vänta på. Nya Kia Soul kommer till Europa och Sverige i början på nästa år, då ska givetvis de svenska priserna och alla andra detaljer vara klara.

Nya Kia Soul – same same but different
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

I USA har TV-reklamen kring Kia Soul blivit en stor snackis med hjälpa av dansande hamstrar (jo, du läste rätt, klicka på länken). Den första filmen ”This or That” blev hyllad och mångfalt prisbelönad. Den följdes sedan upp med en ny hamsterfilm 2011, ”Share Some Soul”. Den har fått 20 miljoner visningar – vilket gör den till den tredje största filmen någonsin på YouTube. En tredje film ”In My Mind” kom 2012.

Helt nyligen släpptes den fjärde reklamfilmen med dansande hamstrar och den här gången är temat ”totalt omgjord, men ändå samma”, vilket förstås syftar på nya Kia Soul. Musiken är hämtad från Lady Gagas Applause. Den Kia-designer som skymtar i reklamfilmen är ganska lik Peter Schreyer, men det är inte samma person. Alla fyra filmer finns samlade, kronologiskt, i rutan nedanför.




Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.