
Det har väl knappast undgått någon att Kias design förändrats de senaste åren. Design är ju alltid ett teamwork men betydelsen av initiativrik chefsdesigner ska inte underskattas.
Hos Kia är det tysken Peter Schreyer som greppat om taktpinnen i drygt sex år. Till sitt förfogande har han haft 200 medarbetare fördelat på tre designkontor i Rüsselsheim utanför Frankfurt, Irvine i Kalifornien och Namyang i Seoul, Sydkorea. Kia har även mindre designkontor i Japan och Shanghai.
Under sina sex år har Peter Schreyer nästan gått ”varvet runt” med Kias modeller. Produktcyklerna har ibland varit korta men det har hjälpt Peter Schreyer och hans team att snabbt ändra designen på alla (nästan) Kias modeller.
Kia Soul kan ses som något av ett startskott för förändringsprocessen men den designen var i stort sett klar när Schreyer tillträdde sin tjänst 2006. Endast grillen signerades av Schreyer och den formen har sedan vidareutvecklats till det ”ansikte” som numera känns ganska välbekant.
Parallellt med designspråkets utveckling har Kia vuxit i rekordfart. Man var illa ute i slutet av 90-talet men efter att Hyundai tog över 1998 har förändringsprocessen varit närmast explosiv. I Europa har Kia varit det snabbast växande varumärket och sedan 2007 har man en egen fabrik i Slovakien. I varje region i världen har man haft tvåsiffriga tillväxttal de senaste åren, något som inte vore möjligt utan en tilltalande design.

Pär Brandt, PB: Vilken bil hos Kia var din första ”egen”, från början till slut.
Peter Schreyer, PS: Sportage. Skulle jag tro … Det är faktiskt inte så enkelt att svara på för när man börjar på ett nytt företag så rullar redan ett antal projekt. Vissa jobb har nyss börjat, vissa är nästan färdiga, och så vidare. Om du skriver Sportage är det kanske någon som säger att ”så där sa du inte förra gången”. Men Sportage var nog den första bilen där jag var med från början och definitivt Optima, där var jag absolut med från början.
PB: Hur var första kontakten med Kia?
PS: Ett telefonsamtal. Jag tyckte att det kändes spännande. Som ett äventyr. Jag kände stor respekt för Kia och de byggde ett designcenter i Rüsselsheim. Nu har jag jobbat för Kia i sex år, lite mer än sex år faktiskt, och det är fortfarande väldigt spännande.
PB: Fick du fria händer i början?
PS: Jo, förstås. Men man får tänka på att du som designer alltid hamnar i ett sammanhang, i ett företag med historia. Men jag känner mig ”fri”, jag presenterar mina förslag och det är företagsledningen som fattar besluten – och det är de som tar ansvaret. Det är svåra beslut.
PB: Har ni någon ”tävling” mellan flera designers när en ny modell ska tas fram?
PS: Absolut. Man måste ha flera linjer att följa. Vi ”letar efter guld” och då kan man inte stå och gräva i samma hål hela tiden. Man måste ha alternativ, mycket viktigt att flera får tävla.
PB: Går det att se om ett designförslag kommer från Asien eller USA, till exempel?
PS: Ibland kan man, ibland inte. Fast det hänger mer ihop med vilka som jobbar ihop, inte vilken världsdel det är. Det viktigaste är att man ser släktskapet med Kia och att designen gör något bra för varumärket.

PB: Vad är din största utmaning just nu?
PS: (Tänker, länge). Det svåraste är nog att vi redan har uppnått mycket, jämfört med var Kia befann sig för sex–sju år sedan. Utmaningen är att hålla uppe farten, inte bli bekväm. Får inte bli nöjd. Man måste känna att nästa bil ska bli bättre, den ska bli den bästa vi gjort. Du måste förbli ”hungrig”, så att säga.
PB: Hur undviker man att bli mätt och nöjd?
PS: Det finns nog ingen hemlighet. Det är en attitydfråga. Även en disciplinfråga. På ett sätt har det också att göra med att man ska ”förbli ung” till sinnet. Den frågan är faktiskt inte lätt att svara på.
PB: Om jag tittar tillbaka på Kia, fem-tio år bakåt, och ser vad ni har för produktportfölj idag så är det ett gigantiskt kliv som tagits. Förmodligen en av de största förändringarna på mycket länge när det gäller bildesign.
PS: Det är verkligen ett stort kliv. Ett mycket stort kliv – jag kan bara hålla med.
PB: Vi går på andra hållet och tänker oss en framtid om fem-tio år. Vad vill du att vi/bilköparna ska ha för uppfattning om Kia då?
PS: Vad jag vill är att de ser Kia som ett attraktivt varumärke. Förut var Kia ett neutralt varumärke, kanske sålde främst på ett bra pris. Vi säljer fortfarande prisvärda bilar men det är också attraktiva modeller som köparna verkligen vill ha. Kvalitén har förbättrats dramatiskt och med garantipaketen får kunden mycket för pengarna – hela värdet på bilen är bättre idag. Denna väg vill jag fortsätta på. Bilarna ska vara attraktiva, liksom varumärket.
PB: Säger företagsledningen någonsin till dig att ”Peter, det där var trevligt, men nu vill vi att du gör så här istället”.
PS: Nja, inte direkt. Men det finns alltid en pågående diskussion. Framtiden är en ständig källa till diskussioner. Och det är viktigt att vi pratar mycket, jag behöver veta vad företagsledningen vill ha. De (i ledningen) måste också veta hur vi designers tänker. Det viktiga är att ledningen växer med produkten och vet hur den ska utvecklas.
PB: Finns det någon modell som du skulle älska att ha, men som inte finns i programmet idag?
PS: Jo, jag har sagt länge att vi borde ha en cabriolet. Att designa den är inte problemet, utan istället beslutet som sådant. När är Kia redo att ha en cabriolet? Det finns en hel del att lära sig, när är det rätt läge för en cab? Man måste förstå marknadens behov och just nu har vi ett knepigt läge i Europa, men det kan ändå vara rätt för Kia att presentera en cabriolet. Sådant måste undersökas mycket noga innan man sätter igång och spenderar en massa pengar. Ett stort ansvar, vi får inte äventyra något utan se till att vara lönsamma hela tiden. En cabrioletmodell vore riktigt kul, inte så nödvändig kanske men ändå en trevlig bil som man frestas av.
PB: Vilken kaross skulle en cabrioletmodell baseras på, Ceed?
PS: Nej, det tror jag inte skulle vara lämpligt. Bygger vi en cabriolet blir det på en annan eller delvis ny plattform som vi hämtar från koncernen.
PB: Hyundai tog fram Genesis och det var en på många sätt oväntad modell, jämfört med tidigare bilar. Men den har fått mycket fin kritik och har förändrat många amerikaners syn på Hyundai. Skulle Kia vilja ha något liknande?
PS: Det har vi i Sydkorea med nya K9, som kanske inte kommer till Europa, men det är ändå ett första steg i denna riktning. Vi får se hur den utvecklas. Sen har vi GT Concept, premiärvisades i Frankfurt förra året, där vi testade nya idéer med en mera sportig framtoning och den bilen har nu visats runt hela världen. Det visar att Kias företagsledning är intresserade, finns en god chans att något sådant blir verklighet. Det är i alla fall vad jag hoppas på.
PB: Fick ni den respons ni hade hoppats på med GT Concept?
PS: Mycket positiv, ja – absolut. Väldigt många frågade när vi ska sätta igång och bygga GT Concept. Men det är lite tidigt att säga något säkert om det. Jag är dock positiv. Du får vänta på svaret ett litet tag till.
Fotnot: Se i videoklippet nedan hur Peter Schreyer visar designen på lyxsedanen K9.

Började på Audi
Peter Schreyer föddes 1953 och fick sin utbildning i industridesign i München. Schreyer fick en ”lärlingstjänst” hos Audi i Ingolstadt 1978 och visade sådan talang att han belönades med stipendium hos Royal College of Art i London 1979-1980.
Mellan 1980-2005 hade Peter Schreyer en mängd olika uppdrag hos VW och Audi. Bland de bilmodeller där han bidragit på ett väsentligt sätt räknas Audi TT, A2, A3, A4, A6, Golf IV, Eos och VW New Beetle.
Kia värvade Peter Schreyer som chefsdesigner 2006 och då var Soul (började säljas 2008) redan klar. Schreyer fick dock möjligheten att göra om grillen något.
2007 mottog Peter Schreyer titeln hedersdoktor hos Royal College of Art i London, den tredje bildesignern efter Sergio Pininfarina och Giorgetto Giugiaro som fått denna utmärkelse.
Peter Schreyer tävlade i sin ungdom framgångsrikt i både EM och VM för bobsleigh. Han fascinerades tidigt av flyget och har flygcertifikat med veteranflygplan som ett stort intresse. Konst och måleri är ett annat hobbyområde.