
På Genèvesalongen avtäcker Mercedes den tredje generationen A-klass – helt ny, från grunden. Den ska locka nya, unga kunder till märket med fräck design, snyggt AMG-paket, solid kvalitetskänsla och smart koppling till mobiltelefonen. På plats i Genève kan vi förstås inte låta bli att provsitta och förmedla de första intrycken!
Mercedes vill nå en helt ny och ung målgrupp med A-klassen. Under premiärvisningen spelas ”Young folks” på högsta volym – och själva bilen är riktigt trevlig.
Koncernchefen Dieter Zetsche är riktigt stolt när han visar upp nya A-klassen, och det har han all rätt att vara. A-klass är, och känns, som en helt nyutvecklad modell. ”A står för Attack”, menar Mercedeschefen.

Under premiären på Genèvesalongen bjuds vi på sofistikerad soulpop från hippa Aloe Blacc samt svenska indiegruppen Peter Bjorn & Johns ”Young Folks”. Budskapet är klart: Mercedes vill locka till sig en ung målgrupp, som sedan ska klättra vidare i modellprogrammet.
En viktig del för att locka unga kunder är infotainmentsystemet ”Comand”. Efter att ha laddat ned Mercedes app kan alla funktioner i telefonen styras direkt via Comand-systemet – säkrare än att knappa på själva telefonen. Dessutom förstår systemet röststyrningen Siri som finns i iPhone 4S.
Designen på A-klass är fräsch, uppseendeväckande och annorlunda, men samtidigt typiskt Mercedes. Fronten känns igen från B-klass liksom det dramatiska karossvecket på sidorna, men bakdelen liknar ingen annan Mercedesmodell. Det är sportigt och uppkäftigt, med diffusor, svarta fälgar, matt lackering, sportläderratt, 7-växlad dubbelkopplingslåda med växlingspaddlar (som tillval) och röda interiördetaljer som ingår i AMG-paketet. Köparen kan dessutom skräddarsy sin A-klass nästan helt obegränsat.
Nya A-klassen är hela 18 centimeter längre än föregångaren, vilket känns framför allt i baksätet. Det är intimt med den höga midjelinjen, men inte klaustrofobiskt. Glastaket stjäl dock en hel del takhöjd.
Från början erbjuds bensinmotorer på 115 till 211 hästar samt dieslar på 109–170 hästar. A-klassen finns ännu inte med fyrhjulsdriftssystemet 4Matic, men det kommer senare. Några svenska priser är inte satta ännu, men Mercedes lovar att prislappen blir konkurrenskraftig – precis som på B-klassen.
För att sammanfatta intrycken så känns A-klassen betydligt mer solid än föregångaren. Den har mer ”action” än Audi A3, är mer designmässigt självsäker och kommer absolut att locka nya, viktiga kunder. En stark fyra (av fem möjliga) blir betyget idag efter vår korta provsittning – allt bedömt utifrån kvalitetskänsla och design.