Golf har varit Volkswagens viktigaste modell i många år, men faktum är att den fått konkurrens på sistone. Elbilen Volkswagen ID 3 har precis visats upp, och den skulle kunna ställa Golf i skamvrån eftersom den ska vara startskottet för koncernens enorma elbilssatsning.
Men än så länge är Golf en otroligt viktig modell för Volkswagen och intresset för den åttonde generationen som snart ska visas upp officiellt är stort.
Fick stryka på foten i Frankfurt
Till att börja med kan vi göra klart att åttonde generationen av Volkswagen Golf inte presenterades på Frankfurtsalongen, eftersom den inte skulle konkurrera med ID 3. Golfpremiären blir senare under hösten, men redan nu kan vi sammanfatta det vi vet om nykomlingen.
Designen är ett ganska enkelt kapitel att avhandla. Den skiljer sig vid en första anblick inte alls särskilt mycket jämfört med dagens modell, även om det förstås finns mindre skillnader, framför allt i fronten.
Inte heller storleksmässigt tar Golf några större kliv: axelavståndet blir ungefär densamma och spårvidden bredare. Tack vare något effektivare paketering blir innerutrymmena bättre. Designen ska också ge klassledande luftmotstånd och kombimodellen får ännu högre lastkapacitet.

70 kilo lättare – och e-Golf försvinner
Även om Volkswagen själva sagt att nya Golf blir en ”blickfångare” är det mer intressant att titta närmare på tekniken under skalet. Bilen bygger fortfarande på VW-koncernens MQB-plattform och blir ungefär 70 kilo lättare än dagens modell.
Den helt eldrivna versionen av Golf, som kallas e-Golf, kommer med all säkerhet försvinna när Volkswagen nu visat upp ID 3. Dagens e-Golf kommer leva kvar under hösten med lägre pris, eftersom ID 3-leveranserna dröjer till mitten av nästa år.
Laddhybriden Golf GTE blir dock kvar och den får längre elräckvidd än idag, tack vare ett större batteri. I övrigt är grundtekniken densamma, och hämtas från den uppdaterade versionen av Passat GTE.
Mildhybrider för hela slanten
När det gäller bensin- och dieselmodellerna storsatsar Volkswagen på att införa mildhybridsystemet som koncernen berättat om i åratal.
Mildhybridtekniken kan kapa förbrukningen med några procent jämfört med en konventionell bensin- eller dieseldrivlina, bland annat eftersom stopp/start-systemet blir aktivt i högre hastigheter och bilen kan därmed rulla lite längre på el.
• Instegsmodell blir bensindrivna och trecylindriga 1,0 TSI med 90 hästkrafter. Ett intressant rykte om den här modellen – som inte är bekräftat – är att den inte får turbo, utan klarar sig med enklare mildhybridteknik för att sänka förbrukningen och boosta effekten.
• Därefter kommer 1,5 TSI med 130 eller 150 hästkrafter. Dessa kommer förmodligen bli Golfprogrammets storsäljare.
• Ett steg upp finns 1,5 TSI-motorn med 48-volts mildhybridteknik.
• Golf GTE har en 1,4-liters TSI-motor, men kan eventuellt komma i två varianter: en med 150 och en med 180 hästkrafter (båda exklusive elmotorns effekt).
• Dieselmodeller blir det också, i form av fyrcylindriga 2,0 TSI med olika effektnivå (oklart exakt hur mycket än så länge, men det pratas om 115 samt 140–150 hästkrafter). Motorn har omarbetats för att sänka utsläppen, bland annat med snabbare turbo, viktbesparingar, mindre intern friktion och bättre rening av partikelfiltret över tid.
• De billigare versionerna kan enligt vissa uppgifter få ett 12-volts mildhybridsystem medan de dyrare versionerna får ett 48-voltssystem.
• Dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift är tillval i vissa versioner, men kanske inte i lika många som idag. Volkswagen behöver förenkla utbudet för att spara tid och pengar.

Prestandamodeller på ingång
Jämfört med dagens Golf blir nykomlingen lite mer självkörande under vissa förhållanden. Bilen kan i vissa fall ta över en större del av körningen tack vare fler kameror och sensorer. Och precis som med dagens modell går bilen också att koppla upp mot nätet och en mobilapp.
När det gäller klassiska prestandanamnet Golf GTI är inte mycket känt än så länge, men eventuellt kan även den få mildhybridteknik för att höja effekten och sänka förbrukningen. Den fyrcylindriga turbomotorn får 235 hästkrafter och dubbelkopplingslåda är tillval, men för den som vill ha mer effekt lanseras även Golf GTI Cup med 290 hästkrafter plus en del annan extrautrustning.
Spionbilder på Golf GTI visar större fälgar, sänkt sportchassi, större luftintag och ett avgasutblås på varje sida, som på dagens modell. Det blir även en Golf R med 330 hästkrafter och mildhybridteknik.

Lyxigare interiör
Om utsidan förändras försiktigt har insidan desto mer nyhetsvärde. Golf får digitala instrument som tillval och en bred infotainmentskärm (på 8 eller 10 tum) som i nya ID 3. Riktigt lika futuristisk som i ID 3 blir dock inte interiören – Golf är trots allt den mer konventionella modellen.
Materialvalen ska vara lyxigare och över huvud taget ska Golf kännas exklusivare än dagens modell. Det är viktigt för att Volkswagen ska kunna ta mer betalt för Golf.
Några av de största förändringarna kommer faktiskt inte märkas alls för köparna. Volkswagen har effektiviserat produktionen av Golf och strömlinjeformat utbudet av olika motorer, versioner och modeller. Det ska kapa kostnaderna och höja marginalerna för Volkswagen.
Premiär för Volkswagen Golf blir i oktober och de första motorversionerna börjar levereras 2020.